Ce trebuie sa faci pentru Rezolvarea Problemelor sau optimizare

Oare ce este mai rau, sa nu stii sau sa nu vrei?

Oare ce este mai rau, sa nu stii, sau sa ai cunostinte, dar sa nu aplici?

Daca ai invatat ceva, insa nu ai aplicat niciodata, nu vei niciodata cat de mult ai pierdut. Pentru ca daca nu iti pui niciodata intrebarea “dar de ce trebuie sa fac asa”, atunci inseamna ca inca nu stapanesti cu adevarat ceea ce faci si esti in continuare “pe pilot automat”.

Placerea deosebita si satisfactia vin atunci cand ai aplicat suficient de mult, incat ai incredere ca orice ar putea sa apara, nu te mai poate pune in dificultate. Doar incercand si alte “carari” poti sa descoperi mai mult. Si totusi, revenind la titlu, ce trebuie sa faci inainte de a aplica metodologia pentru rezolvarea problemelor sau in optimizare?

Este foarte dezarmant sa lucrezi pentru rezolvarea unei probleme si apoi sa descoperi ca nu ai rezolvat nimic. La fel de neplacut este sa realizezi o optimizare sau o imbunatatire si apoi sa nu vezi rezultatele. Aminteste-ti de Experimentul celor cinci maimute (vezi mai jos)!

Problemele sunt parte inevitabila a activitatii profesionale de zi cu zi. Sunt neplacute, insa reprezinta o oportunitate pentru o gandire critica si pentru noi “cai”. In general, vedem o problema ca fiind o problema, deoarece aceasta trebuie rezolvata si nu stim intotdeauna cum sa gasim cea mai buna solutie. Se poate intampla chiar sa gasesti mai multe solutii si sa nu prea stii cum sa o alegi pe cea mai buna. Indiferent daca rezolvi o problema pentru un client (intern sau extern), daca ii ajuti pe cei care realizeaza proiecte care rezolva probleme sau daca gasesti probleme noi care sa fie rezolvate, exista un lucru extrem de important pe care trebuie sa il cunosti.

Ce reprezinta “o problema” atunci cand vine vorba despre o afacere sau o companie? O problema este de fapt, o parte dintr-un proces, care nu este sub control. Pentru a aduce acea bucata inapoi in control, trebuie sa parcurgi cativa pasi. In general, in cadrul cursurilor sau in orice articol sau carte despre Rezolvarea Problemelor (Problem Solving, cum o cunosc foarte multi), indiferent daca are 4 sau 7 pasi, invatam ca primul pas consta in descrierea problemei.

Si totusi, care este primul pas, sau cum ar trebui sa incepi?

Pe de alta parte, optimizarea se refera ori la a obtine un rezultat maxim la finalul unui proces sau sa folosesti minim de resurse in cadrul procesului, pastrand acelasi nivel de calitate si/sau cantitate. Adica obtii mai mult cu mai putin. Prin urmare, optimizarea graviteaza in jurul proceselor si al sistemelor.

Si in cazul optimizarii, invatam ca primul pas consta in descrierea unui proces sau a unui subproces pentru care iti doresti alte rezultate.

Oare sa fie primul pas descrierea?

Oamenii s-au nascut sa rezolve probleme, altfel nu ar fi putut supravietui. Prin urmare, avem tendinta de a “sari” imediat cu o solutie. Exact asa!

Cea mai mare greseala pe care o facem atunci cand este vorba despre rezolvarea unei probleme sau despre o optimizare, este sa venim imediat cu o solutie. Este gresit intrucat incercam sa venim cu o solutie inainte de a intelege daca partea de proces pe care dorim sa o optimizam aduce valoare adaugata sistemului, sau daca, de fapt, este o parte care doar consuma resurse.

Acelasi lucru si in cazul rezolvarii unei probleme. Daca rezolvam problema, vom aduce imbunatatire procesului fata de cum a fost initial proiectat? Sau rezolvam o situatie care a fost introdusa la un moment dat, provizoriu, iar in timp a devenit parte obligatorie a procesului?

Este exact ca in cazul Experimentului celor 5 maimute. In timp, o situatie cauza-efect, devine un obicei si nimeni nu isi mai pune intrebarea “de ce s-a facut asa?”.  

Inainte de a optimiza sau a rezolva o problema, trebuie sa intelegi situatia in contextul unui proces, iar procesul in contextul sistemului. Altfel, nu faci decat sa imbunatatesti ceva care nu ar fi trebuit sa se afle acolo. Imbunatateste si optimizeaza activitatile care aduc valoare adaugata clientului (intern sau extern), nu cele care aduc “pierderi” companiei.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *