Cata vreme afacerile vor rezolva o problema sau o nevoie a unui grup de oameni care se numesc clienti, atunci afacerile sunt despre oameni. Si cine poate intelege mai bine un om decat un alt om? Prin urmare, afacerile sunt despre oameni cu oameni.

Putem spune fara a ne teme ca gresim ca niciodata in istoria omenirii nu am avut mai multa tehnologie. Avem mai multa tehnologie, insa avem mai putine legaturi intre oameni. Am devenit mai sofisticati ca niciodata, insa mai putin intelepti decat am fost vreodata. Pare ca avem mai putina umanitate.

Undeva am pierdut tot ceea ce face ca o companie sa fie extraordinara. Este clar ca exista o problema cu resursa umana, insa, cu toate acestea multe companii nu se concentreaza sa pastreze talentele si angajatii. Ceea ce il face pe om sa fie deosebit este faptul ca are o doza importanta de ne- predictibilitate. cand te astepti mai putin, atunci vine cu ceva care te uimeste si spui „nu as fi crezut niciodata”.

Am uitat sa ne intrebam cine este responsabil pentru dezvoltarea angajatilor. Am uitat sa servim si sa celebram clientii. Am uitat sa construim legaturi intre clienti, angajati si furnizori. Am uitat sa ne punem in serviciul angajatilor si sa ii sarbatorim. Am uitat cum sa ii facem pe angajati sa se implice si sa fie determinati pentru castigul lor si al companiei. Tehnologia ar trebui sa ne ajute sa cream mai mult timp liber pentru ca oamenii sa interactioneze mai mult. Cu toate acestea ne ascundem in spatele unui zid de mesaje si e-mail-uri.

Am dezvoltat si continuam sa dezvoltam tehnologia, insa am ramas la acelasi nivel la care eram in urma cu mai bine de 30 ani atunci cand vine vorba despre cine este responsabil pentru dezvoltarea angajatilor.

Multi ar raspunde, probabil, ca este responsabilitatea HR-ului. Este oare acesta raspunsul corect? Pentru a putea raspunde, ar trebui sa identificam partile interesate in dezvoltare.  

Responsabilitatea angajatului

Chiar daca nu este constient intotdeauna, fiecare om se naste cu dorinta de a creste si a se dezvolta profesional. Cresterea si dezvoltarea ii asigura o viata mai buna. Daca nu este interesat sa invete, degeaba compania il trimite la cursuri. Daca nu simte ca noile cunostinte il ajuta sa creasca si sa se dezvolte profesional, atunci sesiunile de training la care participa sunt doar ocazii prielnice pentru “cafea si mancare moca” sau “posibilitatea sa lipseasca de la serviciu”. In acest fel scapa de “sarcina obligatorie de la HR” sau de “o pedeapsa”, chiar daca este “o pierdere de vreme”.  Probabil mai exista inca cel putin o duzina de astfel de raspunsuri.

O sesiune de training reprezinta cu adevarat o investitie, atunci cand angajatul se intoarce si incearca sa aplice. Poate stangace la inceput, insa cu toata stangacia, acel angajat trebuie incurajat, sustinut si apreciat.

Responsabilitatea echipei

Dezvoltarea angajatilor este responsabilitatea fiecarui membru al echipei din care face parte. Ne petrecem cea mai mare parte a zilei impreuna cu colegii de echipa, uneori petrecem chiar mai mult timp decat petrecem cu membrii propriei familii, ceea ce ii transforma pe colegii de echipa in primii sustinatori.

Parintii nostri au avut mult mai putin decat avem noi. Insa, ei se ajutau si se sustineau unul pe altul in cadrul echipei. Ei stiau ca daca unul nu face, atunci nici ei nu fac si atunci: nu pot sa realizeze ceea ce au de realizat, nu pot obtine o prima, nu pot obtine o marire de salariu, etc. Nu aveau studii mai inalte decat avem noi in prezent si nici nu aveau mai multe cunostinte, insa ei stiau ca se pot baza pe membrii echipei atat la serviciu, dar si acasa in situatiile personale.

Atunci cand un angajat face ceva bine trebuie sa fie apreciat, atunci cand greseste trebuie incurajat sa mai incerce inca o data si inca o data pana cand obtine rezultatul care trebuie. Rezultatul echipei intotdeauna este exponential mai mare decat al individului.

Responsabilitatea managerului direct

Dezvoltarea angajatilor este responsabilitatea managerului direct. Exista o multime de studii de cercetare care dezbat motivul pentru care un angajat pleaca din companie. Un angajat paraseste managerul direct pentru ca nu se simte in siguranta, nu simte ca acesta este interesat de binele echipei si al companiei, nu se poate identifica cu o persoana nedreapta.

Managerul direct trebuie isi sa cunoasca fiecare subordonat. Oamenii au nevoie sa fie ascultati. Fiecare dintre noi simte ca are ceva de spus si vrea sa fie ascultat. Exista, insa, o diferenta majora intre a fi ascultat si a fi auzit. Atunci cand sunt ascultati, simt ca sunt intelesi.  Daca sunt intelesi, atunci simt ca exista cineva caruia ii pasa si astfel ei ofera respect, incredere si apreciere acelei persoane. Daca managerului direct ii pasa, angajatul simte ca managerul este interesat de binele angajatului si va realiza ceea ce managerul asteapta. Si astfel, angajatul da tot ceea ce poate mai bine si managerul castiga.

Responsabilitatea HR-ului

Dezvoltarea angajatilor este responsabilitatea departamentului HR. A trecut demult vremea in care acest departament nu facea altceva decat sa gestioneze dosarele angajatilor, sa gestioneze pontajul si sa elibereze documente.

Departamentul HR este cel care se asigura ca intreaga companie are la dispozitie cea mai importanta si mai valoroasa resursa a acesteia – oamenii.

Departamentul HR se asigura ca managerul direct dezvolta individul pentru ca echipa sa poata obtine cele mai bune rezultate. Este un mecanism complicat care trebuie pastrat cat mai simplu pentru ca lucrurile sa functioneze.

Responsabilitatea echipei de management

Dezvoltarea angajatilor este responsabilitatea echipei de management. Fiecare angajat are o responsabilitate in functionarea companiei, insa Managerul cu cea mai inalta functie este responsabil de excelenta si performanta. Atunci cand oamenii se bucura la locul de munca, nivelul de stres este mai mic, sunt dispusi sa faca mai mult decat sunt platiti pentru a face clientii sa se simta bine si sunt dispusi sa lucreze si mai bine. Prin interconectarea fara precedent pe care dezvoltarea tehnologiei a adus-o in vietile noastre, un singur angajat care nu se dezvolta este deja prea mult.

Prima data, angajatul trebuie sa vrea sa se dezvolte.

Apoi este vorba despre echipa din care face parte angajatul. Trebuie sa fie o echipa care sa fie constienta de faptul ca daca un membru nu se dezvolta, atunci echipa nu va reusi nicioadata sa atinga performanta de care este capabila.

Este responsabilitatea managerului direct. Daca nu se ingrijeste ca fiecare angajat sa se dezvolte, va fi nemultumit si se va plange ca subordonatii nu il asculta, nu sunt pregatiti, nu vor sa munceasca, etc. Managerul direct este imaginea echipei pe care o conduce.

Este responsabilitatea departamentului HR care trebuie sa se asigure ca fiecare angajat isi dezvolta in primul rand talentele pentru ca doar atunci cand fiecare angajat continua sa se dezvolte, compania se dezvolta si ea.

Si, nu in ultimul rand, este responsabilitatea echipei de management care trebuie sa se asigure ca angajatii cunosc directia in care compania isi doreste sa mearga, care este strategia prin care isi doreste sa ajunga acolo si sa se asigure ca sunt disponibile toate resursele necesare pentru aceasta calatorie.

Distribuie articolul:

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *