Desi, de cele mai multe ori, se considera ca scopul unei afaceri este acela de a face profit, in realitate scopul unei afaceri este acela de a indeplini nevoile sau dorintele unui grup de clienti intr-un mod profitabil pentru cel care isi asuma indeplinirea. Profitul este rezultatul deciziilor si a modului eficace in care au fost realizate operatiunile din cadrul afacerii.
In conditiile prezente din mediul de afaceri in care schimbarile au loc intr-un ritm rapid, companiile nu isi mai pot permite sa ia decizii cu intarziere sau sa iroseasca oportunitati.
Fiecare angajat are un rol crucial in atingerea profitului. Pentru aceasta angajatii trebuie sa fie implicati si determinati, trebuie sa inteleaga rolul pe care il au in functionarea corecta si succesul companiei. De asemenea, este nevoie de o cultura a imputernicirii, responsabilitatii, inovatiei si colaborarii. Toate acestea impreuna conduc spre atingerea succesului.
In conditiile prezentate mai sus, profitul reprezinta:
“aplauzele pe care managerul le primeste pentru faptul ca a creat un mediu de lucru motivant pentru subordonatii sai in care ei sa aiba grija de client. Pentru un manager clientul numarul unu sunt angajatii lui”.
Fiecare manager pe nivelul sau este responsabil de crearea acestui mediu de lucru motivant.
In companiile mari, se considera intr-un mod gresit ca responsabilul pentru obtinerea profitului este CEO-ul sau CFO, in companiile medii Directorul General si Directorul Financiar, in companiile mici este responsabilitatea contabilului. In multe cazuri, proprietarul afacerii nici nu este constient de faptul ca rapoartele financiare resprezinta doar o confirmare formala a modului in care au fost conduse operatiunile si nu trebuie sa astepte sfartitul exercitiului finnaciar pentru a afla daca are profit sau nu.
Asa cum am mentionat mai sus, fiecare angajat are un rol crucial in realizarea profitului. Iata 5 principii care aplicate conduc spre obtinerea profitului si succesului dorit.
1. Fiecare angajat are un impact are asupra succesului companiei
Fiecare angajat, indiferent de pozitia pe care o are in companie are un impact major asupra succesului sau esecului companiei si, contribuie la obtinerea profitului.
De exemplu, intr-o companie din domeniul retail, in timp ce angajatii din vanzari sunt direct responsabili de generarea de venituri, angajatii din depozite se asigura ca produsele sunt depozitate si sunt disponibile, iar angajatii den departamentul relatii cu clientii se asigura ca clientii sunt multumiti, incurajand astfel cumpararea repetata.
Toate aceste roluri sunt interconectate , demonstrand ca obtinerea profitului este un scop comun.
In unele companii aeriene, toti angajatii de la capitan si pana la cei care se ocupa de revendicarea bagajelor, sunt incurajati sa inteleaga care este impactul muncii lor asupra rezultatului final.
Aceasta abordare holistica (la nivel de sistem in ansamblul sau) cultiva un simt al responsabilitatii si ii determina pe angajati sa incerce sa isi realizeze sarcinile intr-un mod cat mai efficient, fapt care conduce in cele din urma la imbunatatirea profitabilitatii companiei.
2. Concentrare asupra serviciilor pentru clienti, precum si asupra satisfactiei angajatilor
Construirea unei culturi in care fiecare angajat intelege rolul pe care il are asupra succesului companiei, incepe cu comunicarea clara din partea echipei de conducere. Atunci cand liderii articuleaza clar modul in care fiecare department contribuie la atingerea obiectivelor companiei, angajatii se simt imputerniciti si sunt mai implicati sim ai interesati sa colaboreze.
Compania Zapos isi subliniaza valorile fundamentale si pune accentul pe serviciile pentru client, dar si pe satisfactia si binele angajatilor. Prin conectarea acestor valori cu obtinerea profitului, fiecare angajat intelege ca efortul sau de a oferi servicii exceptionale are un impact direct asupra succesului companiei dar si asupra succesului lor personal.
3. Inovatie si initiative pentru reducerea costurilor
Atunci cand vorbim despre costuri, acestea nu trebuie intelese ca o cheltuiala, ci ca un consum de una sau mai mulre resurse. Daca resursele sunt utilizate in mod eficient (conform proiectarii de produs, process sau serviciu), dar si eficace (prin implemantarea initiativelor pentru reducerea costurilor), atunci profitul este un rezultat natural care vine de la sine.
In general, angajatii care realizeaza sarcinile individuale (operatori in productie, tehnicieni, angajati in depozit, etc) precum si angajatii care lucreaza in departamentele support si care ruleaza procesele de afaceri au cele mai valoroase informatii despre situatiile care nu sunt eficiente.
Ei pot sa vina cu propuneri de imbunatatire, dar si cu idei care in cele din urma sa conduca la inovare de produs/serviciu sau inovarea proceselor de afaceri. Prin incurajarea angajatilor sa colaboreze si sa identifice modalitati prin care se pot obtine economii fara, insa, a face rabat de la calitate si sa vina cu propuneri de imbunatatire se pot obtine castiguri financiare semnificative.
De exemplu, in industria automotive, iar in ultima vreme nu doar aceasta industrie, incurajeaza angajatii sa contribuie cu idei de imbunatatire a procesului in care lucreaza. In acest mod, nu doar ca se incurajeaza o cultura a imbunatatirii continue, dar conduce si la economii substantiale si la o crestere a profitului. Si pe buna dreptate!
Ce companie mare ar refuza economii de 2 mill de euro? Chiar daca acesti bani nu se vad direct in profitul companiei, ei permit acoperirea unor nevoi pentru care compania ar trebui sa acopere sumele respective din surse externe.
4. Asigurare resurse
Pentru ca angajatii sa isi asume responsabilitatea, companiile trebuie sa asigure resursele necesare realizarii sarcinilor, dar si sa investeasca in asigurarea instruirii. Acest lucru presupune programe de educatie financiara care sa ii ajute sa gandeasca ca un om de afaceri si sa inteleaga modul in care actiunile lor au impact asupra castigului si succesului companiei.
Companii precum Starbucks asigura programe de educatie care ii invata pe angajati despre ceea ce inseamna operatiuni in afaceri. In felul acesta baristii invata despre faptul ca eforturile lor de a promova si a mentine calitatea si sunt legate direct de obtinerea profitului de catre magazine, lucru care ii motiveaza sa lucreze cat mai bine.
5. Obiective clare si masurarea corecta a performantei
Daca performanta este conectata cu rezultatele financiare, iar angajatii au posibilitatea sa vada acest lucru ii va motiva sa se concentreze asupra performantei financiare. Atunci cand angajatii pot sa vada modul in care obiectivele lor individuale si cele ale echipei sunt aliniate si corelate cu obiectivele financiare ale companiei, este mult mai probabil ca ei sa isi asume rolurile respective.
Exista companii in care angajatii isi stabilesc obiective de dezvoltare si modul in care se masoara aceste rezultate, care nu urmaresc doar dezvoltarea profesionala a angajatului, dar are un impact si asupra realizarii obiectivelor financiare ale companiei. Aceasta aliniere creaza un sens al unui scop comun si responsabilitate in intreaga organizatie.
Inca nu am cunoscut companie care sa obtina profit si care sa nu recompenseze si angajatii. Inca nu am intalnit, angajati care sa fie apreciati si respectati si care sa nu isi assume responsabilitatea succesului.
6. Recunoastere si recompensarea contributiei
Un sistem de recunoastere care recompenseaza angajatii pentru contributia pe care au avut-o la obtinerea profitului poate sa creasca si mai mult responsabilitatea. Sarbatorirea succesului – fie prin intermediul bonusurilor, premii sau recunoastere publica – pot motiva angajatii sa depuna eforturi suplimentare apentru atingerea excelentei in afaceri.
De exemplu, atunci cand angajatii sunt sarbatoriti in mod real pentru depasirea targetelor precum si pentru idei de imbunatatire sau idei inovatoare care conduc la economii. O recunoastere pe principii transparente si corecte ridica moralul si intareste mesajul ca efortul fiecarui angajat este crucial pentru obtinerea succesului, dar mai ales a profitului companiei.
Concluzie
Ca o concluzie, putem spune ca obtinerea si pastrarea profitului trebuie sa fie o abordare unificata. Obtinerea profitului nu este doar responsabilitatea directorilor sau a echipelor financiare. Profitul este un efort colectiv care presupune implicarea fiecarui angajat din cadrul companiei.
Prin cultivarea unei culturi a responsabilitatii, oferirea de instruire specifica si prin recunoasterea contributiei pe care fiecare angajat o aduce, companiile imputernicesc angajatii sa isi asume responsabilitatea pentru impactul pe care il au asupra profitului companiei.
Intr-un mediu colaborativ, angajatii se simt motivati, implicati si determinati, fapt care conduce la imbunatatirea performantei si la obtinerea unei cresteri sustenabile. Iar atunci cand fiecare membru al echipei intelege rolul vital pe care il are asupra castigului si succesului companiei, organizatia poate sa prospere in peisajul competitiv de astazi promovand un sentiment de unitate si un scop care rezoneaza cu intreaga resursa umana din cadrul companiei.