In afaceri, indiferent daca este vorba despre o criza economica, despre un bum sau despre un usor declin, concentrarea este pe a obtine profit. Acesta un rezultat direct al modului in care procesele si sistemele functioneaza in cadrul afacerii, un rezultat al nivelului de sanatate si maturitate a selectiei de procese.  

Intrebarea fireasca este cum facem un profit mai mare.

Si modalitati sunt destul de multe. Insa, inainte de a imprumuta bani, de a concedia oameni (trecand de la o extrema la alta) trebuie sa afli cum se consuma banii.

Atunci cand un angajat nou pleaca in primele 6 luni, compania pierde. Pierde de doua ori mai mult intrucat, pe de o parte pierde banii din procesul de recrutare, pierde prin angajatii care au depus efort si timp pentru instruirea noului venit, pierde prin performanta scazuta a noului angajat in primele luni. la cestea se adauga si costurile pentru on-boarding. Prin urmare, plecarea unui angajat cu o experienta mai mica de 6 luni reprezinta bani pierduti.

Este, de asemenea demonstrat ca un angajat care pleaca dupa sase luni ia cu sine o mica bucatica din companie. Oricat de bine ar fi redactate procedurile/instructiunile standard de operare, exista intotdeauna ceva care nu poate fi explicat in cuvinte. Fiecare angajat care pleaca ia cu sine o particica din companie si din potentialul profit al acesteia.

Daca un angajat pleaca inainte de a atinge nivelul in care aduce valoare adaugata companiei, sa ii spunem prag de rentabilitate angajatului, compania pierde. Daca un angajat pleaca dupa ce a atins pragul de rentabilitate, compania pierde si mai mult.

Ce este de facut in astfel de situatii?

Sunt companii care angajeaza doar executanti. Exista companii care considera angajatii active si exista companii care isi construiesc “ conducte/pepiniere de angajati”. Care este cea mai buna strategie?

Nu credem ca aceasta este intrebarea corecta. in cele din urma, fiecare dintre ele reprezinta o strategie de afaceri, cu bune si rele, unele cu mai multe rele decat bune.

Principalul este, ca atunci cand compania alege una sau alta dinte strategii, sa stie ce pierde si cat pierde. cel mai rau lucru care se poate intampla, este ca acest nou angajat sa creasca cifra de afaceri intr0un timp mai scurt decat cel estimat initial, caz care este de neaccpetat. nu am inteles motivele, dar atunci cand este alegerea proprietarului/ managerului cu functia cea mai inalta, nu poti decat sa respecti dorinta acestuia.

Desi, cei mai multi manageri de afaceri mici/antreprenori, se gandesc ca strategia este doar pentru corporatii sau afaceri mari, aceasta trebuie sa existe. Cu cat o companie este mai mica, cu atat mai multa nevoie de strategie pentru imbunatatire.

Angajati executanti

” Noi muncim, nu gandim!”, obisnuiesc sa ironizeze angajatii mediul de lucru din cadrul acestor companii. „Voi sunteti aici sa executati, nu sa ganditi! ” Aceste companii alunga angajatii cu initiativa si pastreaza angajatii care sunt doar interesati de salariu, fara dezvoltare profesionala, fara traininguri, fara nimic altceva. Deciziile se iau intr-un grup extrem de restrans si limitat, intodeauna este cineva care verifica tot si care ia decizii. Angajatii vin si pleaca pentru ca nu gasesc un loc in care sa se dezvolte profesional, in multe cazuri sunt tratati cu lipsa de respect de catre superiori si exemplele pot sa continue. Fluctuatia de personal este mare in aceste companii, brandul companiei sufera si se deterioreaza, fiecare strategie costa mai mult pentru ca este nevoie de mai mult pentru a convinge clientii sa cumpere.

Se nasc si se lanseaza multe strategii de loialitate pentru clienti si printre angajati, insa castigul este redus. Aceste companii sunt cele care inregistreaza cele mai mari pierderi. Fiind o strategie de afaceri, este greu de crezut ca echipa de management nu este constienta de cat pierde in materie de oportunitati.

Prin urmare, daca esti interesat doar de angajati executanti, atunci aceasta strategie te ajuta sa pierzi foarte multi bani.

Angajatii activele companiei

Unele companii considera angajatii ca fiind activele companiei. Rezultatele unei echipe sunt intotdeauna mai mari decat suma performantelor membrilor de echipa. Performanta unei echipe creste exponential, cata vreme fiecare membru are posibilitatea sa isi aduca aportul prin experiza si cunostinte.  

Este un lucru foarte bun ca angajatii sunt vazuti ca niste active, insa, problema cu aceste comoanii este ca atunci cand angajatul pleaca, compania pierde un activ. Daca compania creste, exista riscul ca angajatul sa ramana cu aceleasi capabilitati ca atunci cand s-a angajat.

Si atunci, compania trebuie sa aduca oameni mai experimentati din alte companii, process lung si costisitor. Provocarea majora consta in potrivirea noului angajat cu cultura organizationala. Este clar, acum, care sunt plusurile si care sunt minusurile acestei strategii.

Conducte de angajati

Mai exista unele companii, desi intr-un numar foarte redus, care considera ca este important sa asigure fiecarui angajat toate instruirile, sustinerea si coachingul necesare pentru ca acesta sa aiba oportunitatea sa devina un lider senior in cadrul companiei in ~ 7 ani.

In felul acesta fiecare departament are oricand la indemana un angajat gata sa preia activitatea si sa o duca mai departe. Adevaratul activ in acest caz este intregul sistem prin care se asigura in mod continuu angajati, atunci cand este nevoie.  Este asemanator unei conducte care iti aduce ce ai nevoie, atunci cand ai nevoie, la nivelul de calitate la care ai nevoie.

” Noi credem ca in interiorul fiecarui angajat exista mai mult potential decat el/ea realizeaza. Obiectivul nostru este sa ne ajutam angajatii sa isi elibereze potentialul. Insa, efortul trebuie sa fie conjugat. „

Tony Hsieh

Cu alte cuvinte, noi te ajutam, insa mai trebuie sa vrei si tu. Efortul trebuie sa fie de ambele parti pentru ca lucrurile sa se intample. In cele din urma, este vorba despre dezvoltare individuala profesionala a fiecarui angajat  si sunt multi angajati care isi doresc sa creasca si sa se dezvolte professional. Concentrarea acestor companii, nu este pentru a avea si a pastra executanti, ci despre a cultiva si a dezvolta noi generatii de lideri. Acestea sunt determinate, inspirate si au dorinta sa aduca o diferenta in viata oamenilor pe care ii servesc.

Dintre toate strategiile, ultima aduce cele mai importante castiguri. Indiferent de nivelul investitiei, castigul este mult mai mare. Omul este singura resursa care se poate dezvolta prin propriile forte, fara a mai fi nevoie de o up-grade-are.

Concluzie

Ca o concluzie, indiferent de strategia pe care echipa de management o alege, este important sa stie cat pierde si cat castiga. Este important sa cunoasca si sa identifice modurile ascunse prin care pierde. Si mai este important sa recunoasca adevarul despre sistemul de management si alegerile facute.

Un angajat creaza unde in cadrul companiei, asemeni unei pietre aruncate in lac. Depinde de echipa de management, daca aceste unde lucreaza in avantajul companiei, sau impotriva acesteia.

” Sa nu ai probleme este cea mai mare problema dintre toate!”

Taiichi Ohno

Distribuie articolul:

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *