Tot ceea ce se intampla in acest moment reprezinta starea de spirit a vremurilor in care traim.

Schimbarile climatice, impactul pandemiei covid si post-covid, razboiul care se desfasoara aproape de tara noastra te fac sa te gandesti la eforturile pe care oamenii si afacerile trebuie sa le faca pentru a depasi provocarile cu care se confrunta si care urmeaza sa apara.

Indiferent de tipul provocarii, resursele financiare reprezinta intotdeauna o nevoie pentru crestere, dezvoltare, dar si pentru mentinerea in piata.

De unde scoatem bani sau cum facem bani mai multi este in mintea oricarui manager sau proprietar de afacere. Subiectul de astazi este despre cum pot companiile sa atinga obiectivul zero defecte.

Cum incepe totul?

Multi companii nu realizeaza faptul ca exista o solutie la indemana care nu costa nimic, sau aproape nimic. Una dintre modalitatile la indemana prin care o companie poate produce mai mult fara sa cheltuie suplimentar este sa elimine toate defectele produselor finite, toate erorile si greselile din semifabricate/subproduse, sa elimine toate erorile din cadrul proceselor de afaceri. Pe scurt inseamna se asigure ca toate produsele si/sau serviciile sunt realizate bine si corect din prima. Cand aud acest lucru, multi se gandesc la KPI-ul specific. insa, un indicator de performanta, chiar si indicator cheie, masoara ceva, insa nu spune nimic despre strategia sau despre planul prin care se poate realiza. Este vorba despre acel concept despre care multe companii orbesc, fara insa a crede ca ete posibil. nimic nu demotiveaza mai mult decat un obiectiv care nu poate fi atins. Filmul Top Gun, partea a 2-a este realizat in jurul unui obiectiv imposibil pentru unii, insa realizabil pentru personajul principal.

Cum se atinge obiectivul zero erori?

Cu multi ani in urma, participam la un training de specialitate impreuna cu alti colegi. Ascultam cum trainerul ne vorbea despre faptul ca trebuie sa ne stabilim obiective inalte, inclusiv “zero defecte”. Nu este posibil, am gandit noi toti si la fel au gandit multi altii dupa trainingul nostru.

Si totusi, cum ar putea sa fie posibil?

De ce sa atingi obiectivul zero defecte?

 De ce sa iti doresti compania pe care o conduci sa nu piarda bani din repararea si remanierea produselor? De ce ti-ai dori tu, ca angajat, sa lucrezi fara defecte, fara erori sau greseli?

“Cand iti doresti cu adevarat ceva, intregul univers conspiră să te ajute să-l atingi!”

Paul Coelho

Pe scurt, raspunsul este, daca doresti sa castigi mai mult, atunci iti sufleci manecile si incepi chiar acum. Orice produs care anterior a fost cu defecte, daca ar fi fost realizat bine din prima, ar insemna ca avand acelasi nivel de cheltuieli, compania a produs mai mult. In functie de momentul in care este identificat orice defect, eroare, greseala, inseamna bani irositi.

Daca defectul este identificat in interiorul companiei si nu pleaca catre client inseamna timp, materiale, resurse umane irosite pentru fabricatie, dar si pierderea pentru remediere, reparatie sau realizarea din nou. Toate acestea se traduc in cele din urma in bani. Bani irositi in rularea proceselor interne ale afacerii. Pierderea este replicata de fiecare data cand acel produs sau serviciu se realizeaza.

Daca defectul sau eroarea ajung la client, pe termen mediu si lung inseamna ca companie pierde imagine, dar pierde si increderea clientilor. Un client neincrezator azi, altul maine si in timp scurt compania incepe sa piarda clientii.

Iar fara clienti, o afacere inceteaza sa existe. Fara afacere, nu mai exista nici un job, indiferent de pozitia ierahica. Aceasta este marea miza in cazul defectelor si al erorilor si acesta este primul motiv pentru care fiecare angajat trebuie sa lucreze fara erori/greseli/defecte.

Cum a aparut obiectivul zero defecte?

Atunci cand a luat nastere la Motorola, conceptul „zero defecte” a fost privit pragmatic. Reprezenta o cautare a perfectiunii pentru a imbunatati calitatea unui proces de fabricatie. La acel moment cu gandirea si tehnologia existenta, perfectiunea nu putea sa fie atinsa. Obiectivul, insa, era atingerea unui nivel de calitate acceptabil. Astfel a luat nastere metodologia Six Sigma care avea ca scop eliminarea variatiilor din cadrul proceselor de fabricatie. Conform standardului acestei metodologii, zero defecte este definit ca 3,4 defecte per milion de oportunitati (DPMO). 

Cum se atinge obiectivul zero defecte?

 De la momentul trainingului am auzit de multe ori despre faptul ca „zero defecte” este un obiectiv care nu poate fi atins.

“ Nicio problema nu poate fi rezolvata cu acelasi nivel de constiinta care a creat-o”

Albert Einstein

Conceptul “Zero defecte” a fost gandit ca o modalitate de imbunatatire continua. S-a luat un proces, s-a analizat si apoi s-a imbunatatit. prin urmare, s-a pornit din start si a fost acceptat faptul ca un proces (de fabricatie/de afaceri) are greseli, poate sa produca erori si/sau defecte.

Daca se inverseaza modul de gandire si se pleaca cu principiul ca nu exista nici un fel de constrangeri, atunci se poate atinge obiectivul zero defecte? Asa a inceput una dintre calatoriile IBPE.

Pentru a atinge obiectivul zero defecte sunt necesare urmatoarele principii:

  • incepe intotdeauna cu procesul de fabricatie – proiecteaza toate procesele si subprocesele pentru realizarea produsului si dimensioneaza numarul de testari necesare (in cazul in care procesele solicita reglaje);
  • calitatea nu se negociaza – daca ai observat o greseala nu o da mai departe – se identifica toate punctele in care sunt necesare verificari, iar aceste puncte de verificare devin ulterior parte a procesului;
  • orice proces este prevazut cu un proces de pierdere/randament – se proiecteaza si se ia in calcul pierderea de material pentru fiecare faza a procesului in parte;
  • orice risc gestionat, este un risc castigat – se identifica toate riscurile care pot sa apara in fabricarea produsului si se stabilesc masuri de eliminare;
  • orice proces principal este sustinut de procesele suport – aplicand aceleasi principii, se proiecteaza si se dimensioneaza toate procesele suport de la achizitie, pana la livrarea produsului sau serviciului catre client;
  • orice risc gestionat, este un risc castigat – se evalueaza riscurile care pot sa apara in procesele suport si stabileste modalitati de eliminare a acestor riscuri.
  • norocul si hazardul nu fac parte din ecuatia afacerii;
  • rezultatele si procesele bune sunt replicate – se ruleaza si se modeleaza procesul pana cand se obtine acelasi rezultat care, ulterior poate fi replicat de cate ori doresti;
  • nu exista excelenta fara standard – se creaza standarde de operare pentru fiecare proces si sub-proces;
  • calitatea produselor si/sau serviciilor se masoara in termeni financiar – orice eroare, pierdere, activitate de productie si orice castig se analizeaza prin impactul asupra bugetului;
  • performanta se analizeaza prin comparatie cu standardul – daca standardul nu este bun, acesta se modifica. Atunci cand se obtine o performanta mai mare de 100%, inseamna un standard care trebuie modificat.  

“Indiferent daca crezi ca poti sau ca nu poti, de obicei ai dreptate.”

Henry Ford

Acum ca am discutat despre cum se atinge obiectivul zero defecte nu iti ramane decat sa aplici. Daca ai nevoie de ajutor, stii unde sa ne gasesti.

Distribuie articolul:

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *