Supply Chain este cel mai complex si, probabil, cel mai lung proces din cadrul unei afaceri. Cum va arata acest proces in viitor? El reprezinta mecanismul care pune in miscare intreaga companie. Pentru cele mai bune decizii, sunt necesare informatii in timp real. Tehnologiile vechi nu permit vizibilitatea procesului de la un capat la altul, insa lucrurile se schimba. Deci, cum va arata procesul supply chain in viitor?
Noile solutii digitale au posibilitatea sa preia intregul proces Supply Chain si astfel sa se schimbe modul traditional in care procesul ruleaza. In urmatorul deceniu, modul traditional de lucru in Supply Chain va fi depasit. Ii va lua locul un proces nou care ruleaza mai usor si care gestioneaza optim toate activitatile de la un capat la altul. In cadrul acestui nou proces interventia umana va fi foarte mica.
O aplicatie digitala implementata permite un acces usor, poate sa capteze, sa analizeze, sa integreze si sa interpreteze cu mare acuratete un volum mare de informatii. Toate aceste informatii alimenteaza procesesul de automatizare, analizele predictive, inteligenta artificiala si robotii, tehnologii care in curand vor fi tot mai mult folosite in cadrul procesului supply-chain.
Napoleon Bonaparte este recunoscut pentru logistica aplicata in timpul razboaielor sale. De asemenea, este recunoscut faptul ca de multe ori, armatele sale erau depasite numeric. Si tosusi, au castigat. Cam aceasta este esenta transformarii procesului supply chain in timp. Mai putini oameni, mai bine pregatiti si un proces bine pus la punct si succesul este garantat.
In multe companii se folosesc micii robotei (automatizarile proceselor de afaceri) pentru a digitaliza si automatiza activitatile repetitive din cadrul unor procese precum achizitii, facturare si o parte din procesele customer service. Analiza predictiva ajuta companiile sa isi imbunatateasca forecast-ul cererii. In modul acesta se gestioneaza mai bine activele companiei si astfel compania ofera o experienta mai placuta clientilor la un pret optimizat.
Pentru a reduce timpul in care masinile sunt oprite, sunt companii folosesc senzori care inregistreaza durata de functionare si activitatile de intretinere si astfel se estimeaza mai bine momentul in care exista riscul ca echipamentul sa se opreasca. In felul acesta riscul este eliminat, iar opririle necontrolate sunt eliminate.
Pana de curand forecastul se construia manual cu ajutorul unei pagini excel. Pentru planificare se folosea modulul ERP-ului, insa aceasta planificare nu se putea realiza pentru fiecare echipament/om in parte. Doua aplicatii care ruleaza separat si sunt conectate manual de catre un angajat. Daca se intampla ceva si se modifica ceva, aceasta informatie va fi vizibila doar atunci cand un angajat o va introduce in sistem.
Digitalizarea permite tuturor aplicatiilor sa fie conectate intre ele si o modificare aparuta undeva, se inregistreze in mod real in intreg sistemul.
Robotii imbunatatesc productivitatea iar livrarile cu ajutorul dronelor si autovehiculele fara sofer sunt la un pas. In procesul supply chain intern, companiile vor putea sa foloseasca trenulete de alimentare fara conducatori, roboti in locul operatorilor iar prin intermediul camerelor, a laserelor si senzorilor compania va putea monitoriza si gestiona de la distanta intregul lant de aprovizionare intern. Pentru depozite si companiile din domeniul retail toate acestea sunt mult mai aproape sa fie aplicate.
O serie de companii testeaza oportunitatea unui concept nou sub forma “turnului digital de control”. Acest turn este un centru unde se colecteaza si care ofera date in timp real in ceea ce priveste procesul supply chain. Astfel, procesul supply chain este vizibil la nivel global, de la un capat la altul.
Exista cateva companii lider de piata in retail care au transformat acest turn in centrul lor de operatiuni. Turnul ofera informatii despre statusul fiecarei etape ale procesului supply chain, de la primirea comenzii si pana la livrare. Digitalizarea permite existenta alertelor vizuale care prevestesc epuizarea stocului sau blocajele inainte ca acestea sa se intample, astfel incat pot fi luate decizii care sa corecteze inainte ca potentialele probleme sa apara.
Datele corecte si in timp real, concentrarea asupra nevoilor clientilor, excelenta proceselor si leadership-ul analitic reprezinta baza pentru implementarea turnului de control al operatiunilor fiabil si eficient.
Conceptul castiga interesul si companiilor din domeniul industrial, in special in cazul companiilor cu o retea complexa de fabricatie unde se misca aproximativ un million de piese si componente pe zi. Turnul de control identifica si indica potentiale situatii critice care ar putea sa apara in procesul de aprovizionare si calculeaza efectele unei astfel de situatii. Insa, inainte de toate, este nevoie de date corecte, excelenta proceselor si leadership.
Odata identificata situatia potential critica, aceasta poate fi remediata printr-o serie de actiuni prestabilite si care incep sa se deruleze automat atunci cand o astfel de situatie apare. Sau situatia ajunge la un angajat care se ocupa de solutionarea problemei. Un astfel de sistem este fiabil, atata vreme cat tehnologiile si fisele tehnologice din cadrul proceselor de fabricatie sunt corecte si actualizate la zi. In momentul in care, apare o modificare in cadrul unui proces de fabricatie, aceste modificari trebuie sa ajunga in sistem in cel mai scurt timp posibil. Sistemul digitalizat reevalueaza situatia in functie de noile informatii si totul incepe sa se invarta conform noilor informatii.
Este cunoscut faptul ca rezistenta unui lant este determinata de cea mai slaba veriga. Digitalizarea procesului supply-chain creste capacitatea de reactie si puterea lantului de aprovizionare.
Tendinta este una clara. Asa cum s-a intamplat si cu alte procese, noua tehnologie va inlocui oamenii din cadrul procesului supply-chain. Insa, atunci cand planificarea, achizitiile, productia, finalizarea comenzilor si livrarea vor fi procese automate, ce mai ramane specialistilor din acest domeniu?
Pe termen scurt, asa cum ar trebui sa se intample si in cazul altor procese automatizate, managerii vor trebui sa treaca de la a gestiona oameni care executa activitati repetitive, la a proiecta si a gestiona fluxuri de materiale si informatii cu cativa angajati specializati si un sistem digitalizat. Pe termen mediu, cel mai probabil, vor fi la mare cautare analistii supply chain care pot sa realizeze o munca cu valoare adaugata si care pot sa analizeze, sa structureze si sa aprobe seturi de informatii, sa foloseasca instrumente digitale si algoritmi si care sa aiba capacitatea sa construiasca forecasturi eficiente.
Automatizarile din procesele de fabricatie, din cadrul proceselor si sistemelor de afaceri si inteligenta artificiala forteaza oamenii sa realizeze doar activitati cu inalta valoare adaugata, insa pentru aceasta este necesar un alt nivel de pregatire.
Afacerea si meseria noastra sunt procesele. Oricand ai o intrebare, suntem aici sa raspundem sis a ajutam. Ne gasesti pe FB sau pe LinkedIn iar pe blogul nostru vei gasi multe idei si informatii care s-au nascut din practica.