Principalul obiectiv al unei afaceri este sa obtina profit. Cu cateva zeci de ani in urma, costul de vanzare al unui bun (produs sau serviciu) se stabilea astfel. La costul de matariale si forta de munca se adauga profitul pe care compania isi dorea sa il atinga. De ce aleg companiile metodologia Lean/Kaizen?
Ecuatia profitului era:
Cost operational + profit = cost vanzare
Cu trecerea timpului, clientii au devenit mai bine pregatiti, au devenit constienti de puterea pe care o detin. Au devenit constienti ca ei sunt cei care au banii si ei decid ce cumpara si pe cine platesc. Astfel, clientii au inceput sa ceara mai mult si sa astepte mai mult la acelasi pret. Pentru a-si pastra clientii, companiile au fost nevoite sa reduca preturile de vanzare. Cum costurile operationale s-au pastrat la acelasi nivel, cand au redus preturile, companiile au trebuit sa isi reduca profitul.
Ecuatia a devenit:
Profit = vanzare – operatiuni
Se spune ca nevoia sau monopolul determina aparitia de solutii si companii noi. Acelasi lucru s-a intamplat si in cazul de fata. Pentru a-si pastra profitul, companiile au cautat solutii inteligente. Cum clientii ii forteaza sa pastreze pretul la un a numit nivel, singura modalitate este sa reduca costurile operationale.
Insa cum sa reduci costurile cand faci ceva intr-un anumit fel de cand este lumea? Si astfel s-au nascut metodologiile de munca inteligenta Lean-Kaizen care urmaresc utilizarea optima a tuturor tipurilor de resurse ale companiei.
Cum ar fi ca, acum, cand poti sa poti sa transmiti un e-mail si informatia sa ajunga aproape instant, sa alegi sa trimiti o scrisoare prin serviciile postale? Cel mai probabil, aceasta va ajunge in 2-3 zile.
Pentru a reduce costul de productie sau de vanzare, trebuie sa elimini toate activitatile care consuma timp sau materii prime si materiale, fara a aduce valoare adaugata produsului. Adica toate acele activitati pe care metodologia Lean/Kaizen le numeste „ pierderi” . Cu cat lucrurile se realizeaza mai repede si mai usor, cu atat poti sa faci mai mult, mai bun, mai bine. Chiar si starea de spirit sau de sanatate a angajatului reprezinta o pierdere daca este scazuta.
Metodologia Lean/Kaizen numeste toate aceste activitati Muda. Cu siguranta clientul nu plateste atunci cand trebuie sa repari greseli produse de angajati. Clientul nu plateste nici atunci cand masina asteapta sa fie incarcata, etc.