De ce are “a invata” un renume prost?

Cunoaste cineva o institutie de tipul unei banci de unde sa iei cu imprumut cunostinte, sa le aplici in alta parte cu aceeasi valoare, iar dupa o perioada sa le returnezi cu o anumita dobanda?

Scolile si orice organizatie de instruire nu ofera cunostinte cu imprumut. Ele livreaza o sesiune de training din care fiecare participant ramane cu altceva. Cunostintele sunt aceleasi pentru toti participantii, insa valoarea lor depinde foarte mult de cel care participa la instruire. Valoarea pe care o capata cunostintele depinde de deschiderea de a invata, de dorinta si disponibilitatea ulterioara de a aplica.

S-a intamplat cuiva sa ofere cu imprumut cunostinte si sa primeasca inapoi mai mult decat a oferit?

Acest lucru nu este posibil intrucat:

  • invatarea este un proces, iar rezultatul nu este palpabil in mod direct;
  • cunostintele nu sunt palpabile; nu se poate separa o anumita cantitate de cunostinte pe care sa o ambalezi si sa o oferi cuiva;
  • odata transmise anumiate informatii catre o alta persoanacestea capata o noua forma si o cu totul alta valoare.

Auzim, dar nu inseamna ca ascultam.

Ascultam, dar nu inseamna ca invatam.

Invatam, dar nu inseamna ca stim mai mult.

Stim mai mult, dar nu inseamna ca ne este mai bine.

Prin urmare, a invata este un proces extrem de frustrant de intangibil. Atunci cand esuam in a realiza ceva ce am promis, se vorbeste despre lectia invatata. Se poate spune ca “a invata” a devenit scuza cea mai veche pentru esec. Managerii se intorc la aceasta scuza de fiecare data cand nu reusesc sa livreze rezultatele pe care le-au promis.

Nu poti sa depui cunostintele la banca, nu poti sa iei cu imprumut cunostinte de la banca. Nu poti sa cheltuiesti cunostintele in forma in care le-ai primit si nu poti sa le investesti. Nu poti sa le oferi clientilor sub forma de reducere si nu poti sa le returnezi partenerilor. Nu poti sa le oferi angajatilor, cunostintelor sau rudelor.

Si cu toate acestea, procesul de invatare este singurul care poate sa creasca valoarea cunostintelor de mii de ori instantaneu. Daca in momentul in care le primesti le translatezi direct la mediul tau, aplici si validezi, deja le-ai crescut valoarea.

Testezi ceea ce ai invatat si astfel confirmi valoarea cunostintelor. Confirmarea valorii cunostintelor inseamna: inveti si aplici in acelasi timp, masori rezultatele obtinute, modifici, testezi si revalidezi.

Validarea cunostintelor castigate este un proces prin care demonstrezi in mod empiric ca ai obtinut informatii noi care aduc valoare in prezent dar si in viitor in cazul unui proiect, a unei actiuni, a unui proces, a unei afaceri, etc. Suna un pic abstract, insa este un proces mai concret, mai exact, mai valoros si mai rapid decat orice diploma si orice proces de invatare clasic. Si reprezinta cel mai bun antidot pentru esec.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *