Micromanagementul este un fenomen care afecteaza managerii care monitorizeaza activitatea subordonatilor la un detaliu mult prea mare. Ei folosesc o lupa care analizeaza munca la un detaliu foarte mare si se concentreaza asupra unor detalii care nu aduc valoare adaugata nici angajatului, nici managerului, nici companiei si nici afacerii.
Acest fenomen a afectat activitatea managerilor in vechiul model de lucru (inainte de pandemie), insa afecteaza managerii in noul model – “work from home”. Noul model de lucru inseamna munca la distanta si devine un model aproape universal de lucru.
Orice rezultat bun intr-o companie inseamna ca anumite procese ruleaza eficient si eficace. Orice rezultat slab sau negativ inseamna ca exista o problema cu un proces. Ceea ce trebuie sa pastram in minte este faptul ca procesele de afaceri nu incep si nu se termina intr-un departament. Ele traverseaza compania dintr-o parte in alta si implica resurse din diferite departamente.
Traditional sau virtual, micromanagementul este un rezultat. Atunci cand se arata, spune ca unul sau mai multe procese nu ruleaza corect. Training, evaluarea performantei, promovare, recrutare, leadership, etc sunt doar cateva dintre procesele care devin factori importanti in aparitia micromanagementului. Ia nastere atunci cand managerii se tem ca subordonatii nu isi indeplinesc sarcinile de serviciu, sau se tem de ceea ce subordonatii ar putea sa scrie sau sa spuna, etc.
Micromanagement inseamna ca managerul verifica si corecteaza fiecare actiune, vorba, document pe care un subordonat il/o realizeaza. Micromanagement inseamna frustrare, nemultumire, neincredere, teama, revolta, etc. Desi plin de bune intentii, micromanagementul conduce la performanta slaba.
La o analiza mai atenta a proceselor, am intrebat diferiti manageri care este motivul. Multi dintre ei pun acest comportament pe seama faptului ca sunt ingrijorati si se tem ca fara un control strict subordonatii vor face foarte multe greseli. Ceea ce ii ingrijoreaza foarte mult nu este faptul ca subordonatii gresesc, ci ca greselile acestora nu vor putea fi reparate.
Pe de alta parte, indiferent daca este vorba despre micromanagement traditional sau virtual, cand am discutat cu angajatii, acestia au spus ca managerul nu vrea sau nu poate sa inteleaga. Sau ca indiferent de ceea ce spun, managerul interpreteaza gresit si nu este dispus niciodata sa accepte o alta opinie, o alta abordare. Managerul care aplica micromanagement nu poate sa recunoasca ca a gresit.
Exista doi factori care conduc la aparitia micromanagementului.
Desi ar parea ca managerii sunt vinovati de micromanagement, nu este nici pe departe asa. Daca esti manager, aceste situatii pot fi evitate printr-o comunicare corecta si continua, asigurand ca toti membrii echipei se afla “pe aceeasi pagina” si lucreaza ca o echipa. Poate suna banal, dar toate acestea pot fi asigurate prin instructiuni si standarde: ce face, cum face, ce instrumente, care informatii, cum trebuie communicate, cui, cum (ce canal), etc.
Managerii trebuie sa fie instruiti si sa cunoasca cum sa stabileasca principii care sa ii ajute sa evite teama si nesiguranta care conduce in cele din urma la micromanagement.
Pentru a putea controla productivitatea subordonatilor este necesar sa stabileasca foarte clar care sunt rezultatele asteptate. Managerii stabilesc ce asteapta si apoi impreuna cu angajatii agreeaza ce pot sa faca. Apoi sunt lasati sa obtina rezultatele. Daca obtin rezultatele, atunci sunt productivi si efivienti. Nu mai este nevoie sa verifici cum au obtinut rezultatul. Daca nu se obtin rezultate, atunci trebuie identificata cauza. Intotdeauna este un proces care nu functioneaza bine.
Desi multi nu vor sa accepte, lucrul la distanta este unul dintre cele mai bune lucruri care puteau sa li se intample – atat pentru manageri cat si pentru subordonati. A lucra in birou crea un efect inselator de control din partea managerului.
Micromanagementul se evita prin:
Deci, daca esti manager trebuie sa te concentrezi asupra celor trei daca iti doresti sa construiesti incredere, sa ai participarea voluntara a subordonatilor si sa ai sisteme care sa functioneze. Indiferent daca lucreaza la birou sau de acasa, angajatii fac performanta daca sunt sustinuti de procese bine definite si organizate.
Daca iti doresti sa elimini micromanagementul, incepe cu analiza proceselor. Atunci cand cauti un vinovat, nu te uita la oameni, uita-te la procese.