In peisajul competitiv de astazi, organizatiile se concentreaza pe imbunatatirea performantei, imbunatatirea satisfacției clientilor si solutionarea provocarilor cu resursa umana pentru a realiza o crestere durabila pe termen lung. Un model de business care sa acopere toate acestea il reprezinta integrarea a trei metodologii: Excelenta Proceselor, Excelenta Operationala si Excelenta in Afaceri.
Acesti termeni sunt adesea folositi interschimbabil. Insa ei reprezinta modele de lucru distincte, interconectate, care contribuie la succesul general al unei organizatii.
In cadrul acestui articol vom descrie pe scurt ce inseamna Excelenta pentru viitor sau Piramida Excelentei, fiecare metodologie, precum si relatia care exista intre ele.
EXCELENTA PROCESELOR
Excelenta proceselor se refera la abordarea sistematica a imbunatatirii proceselor din cadrul unei organizatii pentru a obtine eficienta, calitate si eficacitate ridicate.
Aceasta presupune analiza, proiectarea si optimizarea proceselor pentru a elimina pierderile, a reduce variabilitatea si a imbunatati livrarea de valoare adaugata catre companie, client, angajati. Metodologiile utilizate in mod obisnuit pentru a atinge excelenta proceselor sunt: Kaizen, Lean, Six Sigma si Total Quality Management (TQM).
Elemente cheie pentru atingerea excelentei proceselor sunt: standardizarea, masurarea si imbunatatirea continua.
Standardizare consta in stabilirea de linii diresctoare si elaborarea de proceduri si instructiuni de lucru clare pentru a asigura coerenta in executia proceselor..
Masurarea se refera la utilizarea indicatorilor cheie de performanta (KPI) pentru a evalua performanta proceselor si pentru a identifica zonele care pot fi imbunatatite.
Imbunatatirea continua consta in promovarea unei culturi in care angajatii sunt incurajati sa identifice zonele in care se inregistreaza pierderi, intarzieri, blocaje si sugerarea implementarii unor activitati care sa aduca îmbunatatiri, sa elimine zonele ineficiente si sa usureze activitatile angajatilor.
EXCELENTA OPERATIONALA
Excelenta operaționala reprezinta un domeniu mai larg decat excelenta proceselor, concentrandu-se pe eficienta si eficacitatea globala a operatiunilor unei companii.
Aceasta isi propune sa creeze o cultura de imbunatatire continua in toate functiunile, asigurand astfel faptul ca fiecare departament al companiei funcționeaza la cel mai inalt potential al sau. Excelenta operationala integreaza procese, sisteme și oameni pentru a oferi clientilor valoare adaugata si o experienta superioara in ceea ce priveste satisfactia.
Elementele cheie in Excelenta Operationala sunt o abordare holistica, concentrare asupra clientului si agilitate.
Abordare holistica inseamna ca afacerea este considerata in ansamblul sau, ca un sistem complex care include procese, tehnologii si resurse umane
Concentrarea asupra clientului inseamna ca nevoile si asteptarile clientilor reprezinta prima prioritate in luarea tuturor deciziilor din cadrul companiei.
Agilitatea presupune dezvoltarea capacitatii de a raspunde rapid la schimbarile pietei si la cerintele clientilor
EXCELENTA IN AFACERI
Excelenta in Afaceri sau excelenta pentru viitor reprezinta cadrul general care cuprinde atat Excelenta proceselor cat si Excelenta Operaționala, coroborate cu Alinierea Strategica si Cultura Organizaționala.
Reprezintă o abordare cuprinzatoare pentru prin care o companie obtine succes de durata prin integrarea diferitelor modele si metode de excelenta.
Excelenta in afaceri are ca obiectiv furnizarea de valoare adaugata tuturor partilor interesate, inclusiv clienti, angajati, actionari si comunitate.
Elementele cheie pentru Excelenta in Afaceri sunt: alinierea strategica, implicarea stakeholderilor si sustenabilitate.
Alinierea strategica inseamna ca toate initiativele, proiectele si procesele sunt aliniate cu viziunea, misiunea și obiectivele strategice ale organizației. Orice investitie sau imbunatatire are in vedere atingerea unui obiectiv strategic. Altfel, este ca o barca cu mai multe persoane in care toti vaslesc din greu.
Prin implicarea stakeholderilor se urmareste implicarea activa a tuturor partilor interesate, luand in considerare nevoile si asteptarile acestora. Prin EXCELENTA PROCESELOR si EXCELENTA OPERATIONALA, impreuna cu alinierea strategica, implicarea stakeholderilor si promovarea unor practici care asigura viabilitate pe termen lung si responsabilitate sociala, EXCELENTA IN AFACERI reprezinta o certitudine, un rezultat natural obtinut.
Relația dintre Excelenta Proceselor, Excelenta Operationala si Excelenta in Afaceri
Excelenta pentru viitor include modele distincte, interdependente care se consolideaza reciproc:
- Fundatie pentru Excelenta: Excelenta proceselor serveste drept fundatie pentru Excelenta Operationala. Pentru atingerea obectivelor operationale sunt necesare procese eficiente si eficace. Fara procese puternice, excelenta operationala nu poate fi realizata. Iar fara excelenta operationala, afacerea este pusa in pericol pe termen lung.
- Eforturi integrate: Excelenta Operationala se bazeaza pe Excelenta Proceselor care integreaza procese de afaceri si functiuni ale companiei. Colaborarea si comunicarea dintre departamente sunt importante si obligatorii pentru a obtine eficienta si eficacitate generalizate la nivelul intregii companii.
- Cadru strategic: Excelenta in Afaceri cuprinde atat Excelenta Proceselor cat si Excelenta Operationala, oferind un cadru strategic pentru ca organizatiile sa isi poata atinge obiectivele pe termen lung, iar compania sa reziste indiferent de provocarile si schimbarile din piata sau mediu de afaceri. In acest fel, toate eforturile companiei (activitati de zi-cu-zi, investitii, imbunatatiri) sunt aliniate cu viziunea si misiunea companiei, creand astfel o abordare coerenta pentru excelenta.
- Ciclu de imbunatatire continua: Imbunatatirea trebuie sa fie continua, insa nu este infinita. Excelenta Proceselor alimenteaza Excelenta Operationala, care la randul sau contribuie la Excelenta in Afaceri. In felul acesta se creaza un ciclu de imbunatatire prin care companiile se pot adapta si pot sa evolueze ca raspuns la schimbarile pietei.
CONCLUZIE
Ca o concluzie, Excelenta Proceselor, Excelenta Operationala si Excelenta in Afaceri sunt modele de afaceri interconectate care joaca un rol crucial in succesul unei companii.
Prin concentrare pe imbunatatirea proceselor, se imbunatateste eficienta operationala, iar prin alinierea eforturilor cu obiectivele strategice, companiile pot sa creeze o cultura care stimuleaza cresterea durabila si ofera valoare adaugata tuturor partilor interesate.
Prin intelegerea relatiilor dintre acestea, companiile pot sa implementeze strategii cuprinzatoare care urmaresc imbunatatirea continua si succesul pe termen lung intr-un mediu de afaceri in continua evolutie.