Cel mai rau lucru pe care il poti face azi ca manager sau proprietar de afacere este sa fii paralizat de frica. Si mai rau este sa alegi sa faci afaceri cum faceai inainte.

Pentru domeniul afacerilor, ultimele luni au adus foarte multe necunoscute si multa incertitudine. Tot ceea ce am stiut, toate informatiile pe care ne-am bazat, totul a devenit dintr-o data nefolositor sau neadecvat. Si nu este o situatie doar pentru Romania, este o situatie care afecteaza intreaga lume.

Toate instrumentele de management general care ne ajuta sa planificam si sa construim o afacere de success, acum par depasite. Pana in urma cu cateva luni sa ai un plan bun, o strategie solida si cercetari de piata amanuntite reprezentau cheia succesului pentru o afacere. Insa, in prezent totul se deruleaza intr-o incertitudine dusa la extrem, viitorul este imprevizibil.  Nevoile si cerintele clientilor s-au schimbat, prioritatile lor s-au schimbat, totul se schimba foarte repede, libertatea este conditionata.

In aceste conditii, pentru multe afaceri portofoliul de produse si servicii nu mai raspunde nevoilor clientilor. Multi manageri si proprietari de afaceri au o multime de intrebari. Mai raman aceeasi clienti? Cum ajungem la ei? Trebuie sa schimbam oferta? Care vor fi noii clienti? Ce se asteapta sa primeasca?

Cum poti sa conduci o afacere in aceste conditii de incertitudine extrema?

La vremuri noi, abordari noi! Trebuie sa recunosc ca starea de incertitudine imi este destul de familiara. Cine sunt eu sa dau sfaturi? Intre a pune 100 oameni sa citeasca o carte si apoi sa ceri tuturor sa dezbata o idee si a cere la 100 oameni sa citeasca 100 carti si apoi sa analizeze un subiect prin natura opticii fiecaruia (celor 100), eu aleg intotdeauna cea de a 2-a varianta. 100 oameni, 100 moduri de a gandi diferite, 100 de abordari diferite, fiecare om cu propriile filtre si modul propriu de a vedea lucrurile si cu siguranta se va naste o solutie extraordinara.

Incertitudinea, necunoscutul si lipsa de cunostinte m-au insotit pe durata celor mai mult de 25 ani experienta. Am esuat in doua startup-uri, dar nu am pierdut bani. Insa am inregistrat multe reusite in management. Fiecare esec inseamna o idee verificata si conditii in care ideea nu functioneaza. Insa in ciuda tututor acelor esecuri, sunt inca aici.

Daca ai o sticla de bere si o lingura, poti sa desfaci sticla si sa consumi bautura? Daca ai inteles principiul de functionare al dispozitivului de desfacut sticla, inseamna ca ai inteles si ai invatat si niciodata nu vei rabda de sete cu sticla plina. Ceea ce vreau sa spun este, ca, tot ceea ce am invatat despre afaceri vreodata, reprezinta informatii extrem de utile daca ai inteles si nu doar ai memorat. Chiar daca mediul in care trebuie sa facem afaceri este diferit, afacerile se fac la fel.

Kata Startup

Atunci cand viitorul este incert, neclar sau nesigur, atunci cand vrei sa duci afacerea undeva, dar nu stii cum, exista abordarea Kata Startup. Nu este o abordare destinata doar startup-urilor. Este o abordare destinata managementului in conditii de incertitudine si nesiguranta. Ea combina multe dintre ideile anterioare de managementul afacerilor si dezvoltare de produs, incluzand Toyota Kata, Lean Startup, Design Thinking, Dezvoltare de Clienti, Agile si digitalizare pentru a conduce si dezvolta afaceri in conditii de incertitudine, cand nu ai timp sa faci cercetari amanuntite de piata si trebuie sa construiesti o afacere intr-un mediu instabil in schimbare rapida.

Abordarea Kata Startup este o abordare pentru lua decizii rapid si se caracterizeaza printr-un timp de reactie foarte rapid, investitii minime cu accent pe ceea ce isi doresc clientii.

Toyota Kata este termenul pe care Mike Rother (recunoscut la nivel international ca autor al cartii “Learning to See” si guru Lean) l-a folosit pentru a invata producatorii americani practicile de success de la Toyota.

Kata Startup inseamna sa avansezi in mod sistematic asa cum face un om de stiinta, folosind informatiile pe care le primesti pe parcurs. Cu fiecare observatie, oamenii de stiinta schimba cursul pentru a profita de ceea ce au aflat. Kata Startup insemna sa conduci si sa avansezi sistematic in conditii de incertitudine, pastrand in minte ceea ce caracterizeaza un startup.

Imagineaza-ti ca te misti pe un teren extrem de nesigur (teren cu nisipuri miscatoare sau pamanturi imbibate cu apa). Faci un pas mic, fara a distribui toata greutatea. Daca este un teren sigur, duci miscarea pana la final. Daca terenul nu este suficient de rezistent, te retragi inainte sa te afunzi. In felul acesta descoperi rapid cand trebuie sa pivotezi (schimbi directia) sau cand poti sa continui.

“Un startup este o institutie umana proiectata sa creeze produse sau servicii noi in conditii de incertitudine extrema”

Eric Ries

Un startup inseamna sa nu iti fie foarte clar cine este clientul si, prin urmare, nu stii ce nivel de calitate sa aplici. Un startup inseamna o serie de activitati care se desfasoara in acelasi timp: gasesti clienti noi in timp ce ii servesti pe cei existenti, imbunatatesti produsele si/sau serviciile, marketing si operatiuni, decizie de pivotare sau consecventa (cand renunti si cand ramai consecvent). Un startup, primeste o oportunitate si trebuie sa faca ceva extraordinar cu aceasta oportunitate, prin urmare are nevoie de echipa multidisciplinara, agila si flexibila.

Obiectivul fundamental al unui startup este invatarea validata, adica afli care elemente din strategie functioneaza pentru a ajuta in realizarea viziunii, inseamna sa afli ce vor clientii cu adevarat nu ceea ce spun ca vor sau noi gandim ca ar vrea si, mai ales sa identifici daca te afli pe drumul cel bun care va determina o crestere sustenabila a afacerii.  

Kata startup are 4 principii:

Construieste o viziune in jurul a ceea ce vrea clientul cu adevarat

Afla ceea ce isi doresc clientii cu adevarat, nu ceea ce spun ca doresc sau ceea ce crezi tu ca doresc. Cred ca toti am fost in situatia sa facem totul asa cum a cerut clientul, pentru ca in final sa fie nemultumit. Tocmai de aceea trebuie sa construiesti o viziune pe baza a ceea ce clientii isi doresc cu adevarat.

Desfasoara cicluri Construieste – Evalueaza – Invata

Deruleaza cicluri in mod continuu Construieste – Evalueaza – Invata pentru a dezvolta afacerea. Traiectoria de dezvoltare a afacerii poate sa arate ca o spira ascendenta de forma unui cilindru, a unui trunchi de con sau ca o hiperbola 3D.

In functie de situatie poti sa avansezi cu decizii care implica durate mai mari de timp sau mai mici. Totul depinde de cat de incerta este situatia.

Aplica un management adecvat

Crezi ca mai conteaza ca ai lansat un produs in timp si in budget daca nimeni nu vrea acel produs? Prin urmare, adapteaza managementul situatiei de incertitudine si masoara evolutia in mod adecvat. Uita de tot ceea ce ai invatat in managementul general, daca nu poti sa adaptezi situatiei de incertitudine.

Foloseste invatarea validata si documenteaza lectia invatata

Invatarea validata este atunci cand iei o decizie, o pui in aplicare si apoi tragi o concluzie. Functioneaza? Nu functioneaza? Ce ai invatat?

De multe ori, o lectie invatata inseamna rezultatul unui esec. Insa, atat in succes cat si in esec, exista intotdeauna informatii care trebuie pastrate. Niciodata nu se stie cand aceste informatii pot deveni fundatia unei idei de succes. Prin urmeaza, foloseste invatarea validata pentru a construi o afacere sustenabila.

Cel mai rau lucru pe care il poti face azi ca manager sau proprietar de afacere este sa ramai inghetat de frica. Si mai rau este sa alegi sa faci afaceri cum faceai inainte. Nici clientii, nici mediul, nici nevoile nu mai sunt la fel!

Daca te intereseaza subiectul sau esti curios, poti sa ne contactezi! Cu siguranta va fi un castig!

Distribuie articolul:

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *