Lean, Kaizen sau TPS, toate inseamna acelasi lucru. Taiichi Ohno este considerat tatal sistemului de productie de la Toyota (TPS – Toyota Production System). Acest sistem a luat nastere la sfarsitul celui de al II-lea Razboi Mondial si a permis unei companii japoneze sa produca automobile cu un pret mai scazut. Compania a ajuns lider mondial in acest domeniu.
In 1986 Taiichi Ohno a infiintat Kaizen Intitute Consulting Group (KICG). Scopul companiei a fost sa ajute companiile din Vest sa introduca conceptele, sistemele si instrumentele Kaizen, aceleasi principii si instrumente aplicate de catre Toyota.
In 1991, James P. Womack, Daniel T. Jones si Daniel Roos au scris cartea The machine that changed the worlds. Aceast carte a facut cunoscut termenul Lean manufacturing in intreaga lume. In 1997, James P Womack a infiintat Lean Enterprise Institute, o companie non-profit cu sediul in Boston, cu scopul de a face lucrurile mai bine prin gadirea si aplicarea principiilor pentru imbunatatire continua.
Orice afacere se naste cand un grup de persoane au o nevoie sau o dorinta, iar cineva are solutia, cu conditia ca intre cele doua parti sa intervina o tranzactie monetara. Lumea a evoluat de la momentul cand produsele se vindeau singure iar clientul nu avea o importanta foarte mare. La acest moment valorile sociale s-au schimbat, clientii au devenit tot mai inteligenti, iar asteptarile lor tot mai exacte si mai rafinate.
Astfel, nu poti vinde un produs sau un serviciu daca nu incerci sa te pui in pantofii clientului pentru a satisface cat mai bine nevoile acestuia. Cu cat mai multi clienti, cu atat mai profitabila compania. Insa cum sa produci mai mult si mai variat cu costuri mai mici?
Sistemele de management pentru imbunatatirea performantei unei companii s-au nascut tocmai din nevoia acestora de a oferi exact ceea ce clientii isi doresc. La sfarsitul celui de al II-lea Razboi Mondial, echipa de la Toyota a incercat sa rezolve o situatie similara. Compania si-a dorit sa realizeze o mai mare diversitate de produse cu un timp mai scurt de livrare. Astfel a luat nastere Sistemul de Productie de la Toyota (TPS), Kaizen ori Lean Manufacturing .
Se poate spune ca roata a fost inventata, noi nu trebuie decat sa o punem in miscare si sa folosim descoperirea altora pentru beneficiul direct al companiei.
Pentru a atinge performanta de la Toyota, inseamna dezvoltarea unui sistem conform cu o alta cultura organizationala pentru produse mai bune cu costuri mai mici. Iar cand vine vorba despre aplicarea acestor instrumente in companiile din Romania se vehiculeaza sume de zeci sau sute de mii de euro. Pe buna dreptate, companiile mici si mijlocii nici nu pot sa viseze la asa ceva in Romania. Si totusi! Acolo unde exista vointa, exista si o solutie!
LEAN inseamna concentrare asupra activitatilor care aduc nemultumire clientilor in mod direct. Inseamna sa identifici toate modalitatile prin care poti sa oferi mai mult clientilor folosind resursele actuale in mod eficient si eficace, eliminand pierderile si imbunanatind toate procesele, intregul sistem de afaceri si cultura organizationala.
La baza acestui sistem stau 5 principii:
- Pune clientul in centru afacerii – identifica si intelege ceea ce conteaza cu adevarat pentru client;
- Construieste procese excelente – proiecteaza procesele organizatiei astfel incat sa raspunda asteptarilor clientilor;
- Implementeaza actiunile care aduc valoare pentru client;
- Realizeaza doar produsele/serviciile pe care clientul le doreste/cand le doreste ;
- Incurajeaza angajatii sa se angajeze pentru imbunatatirea continua a proceselor.
Prin implementarea acestor principii se incurajeaza o cultura pentru imbunatatire continua care va trece de la o gandire:
“ acesta este modul in care am facut pana acum”
la
“ facem lucrurile asa cum trebuie”.
Aceasta metodologie isi are originile in industria automobilelor. In prezent se poate aplica cu usurinta in fabricatia oricarui tip de produs dar si in sectoare precum administratie publica, invatamant sau orice tip de serviciu.
Cu toatea acestea sunt multe companii la nivel international care nu au inregistrat succesul asteptat prin aceasta implementare. Motivul este simplu. Sistemul nu trebuie copiat pentru ca fiecare organizatie este unica in felul ei: are propria cultura, propriul sistem de valori, proprii eroi interni, are procese proprii si proprii clienti care trebuie pastrati.
Aceasta metodologie a reprezentat o inovatie hard. Metodologia pune in centrul afacerii clientul, insa pentru cele mai bune rezultate, angajatii se afla in centrul serviciilor pentru clienti.
Metodologia Lean a reprezentat si o inovatie soft intrucat principiile si conceptele au determinat si schimbarrea culturii organizationale.