Ce legatura este intre proiecte, afacere, companie si sceneta Castravetele, o adaptare dupa I. L. Caragiale cu Florin Piersic in rolul principal? Va propunem sa descoperim impreuna.
In experienta noastra am invatat ca cele mai multe situatii conflictuale apar ca urmare a unei comunicari defectuoase, a vocabularului folosit sau a paradigmelor. Pentru a elimina acest lucru si multe alte neintelegeri, incercam intotdeauna sa clarificam inca de la inceput care este diferenta de intelegere.
Atunci cand vorbim despre afacere, ne gandim la o tranzactie financiara, comerciala sau industriala. Pentru ca aceasta tranzactie sa aiba parte, este necesar ca o serie de activitati sa se deruleze intr-o anumita secventa. Activitati, secventa si rezultat si astfel se obtin procesele.
Putem spune ca procesele sunt o parte determinanta a unei afaceri pentru ca reprezinta acel prim pas prin care o serie de activitati incep sa se deruleze astfel incat sa conduca la obtinerea unui castig financiar si ulterior profit.
Procesele sunt conduse, realizate, gestionate de oameni. Compania, asa cum cei mai multi cunosc, reprezinta aceasta combinatie intre procese care devin ulterior sisteme, oameni, reguli si regulamente. O companie poate sa ruleze azi o afacere, pentru ca in cativa ani sa ruleze alta afacere.
Proiectele reprezinta o serie de activitati derulate pentru o perioada de timp pentru a schimba ceva in cadrul proceselor afacerii astfel incat afacerea sa creasca, sa se dezvolte, sa castige mai mult.
Fiecare proiect are un scop si un obiectiv care vizeaza binele afacerii, prin urmare al companiei. Fiecare proiect este realizat de catre o echipa care are la conducere un manager, iar acestia lucreaza impreuna pentru binele afacerii si al companiei. Aceasta echipa are la dispozitie o serie de tehnologii, instrumente, echipamente de lucru care sa ii ajute in realizarea proiectului.
Compania are un obiectiv, are o echipa si un manager, are la dispozitie o serie de tehnologii, instrumente, echipamente de lucru care ajuta echipa in obtinerea profitului.
Si totusi, ce legatura este intre proiecte, afacere, companie si sceneta Castravetele?
Ce face un proiect sa aiba success? In functie de perioada in care s-au desfasurat, unele studii spun ca planificarea este factorul determinant pentru success. Altii considera resursele – cantitate, calitate, disponibilitate. Pentru unii, importanta este echipa, pentru altii aplicatiile software de management de proiect sau metodologiile de implementare.
Noi le-am incercat pe toate si inca multe altele. Am putea spune ca toti au dreptate, dar nici unul dintre ei.
Prima greseala sau paradigma care lucreaza impotriva succesului este faptul ca Managerul Proiectului trebuie sa fie specialist in domeniul respectiv. Daca este proiect HR, atunci trebuie sa fie specialist in HR. Daca este un proiect IT, atunci trebuie sa fie specialist in IT. Daca este un proiect tehnic, atunci trebuie sa fie specialist in acel domeniu.
Un specialist este un specialist. Stie ceva foarte bine ceva si in zona respectiva se descurca. Nu stii niciodata care este valoarea unui specialist, pana nu ai lucrat cu un diletant. Insa, daca il lasi sa conduca un proiect si nu are abilitati de conducere, va vedea doar bucatica pe care el o stapaneste foarte bine. Si va incerca sa faca ceea ce stie cel mai bine. Asta stie un specialist sa faca!
Va aminiti de sceneta Castravetele amintita mai sus? Ne dorim doar sa va faca sa zambiti. Daca doriti sa gasiti la raspunsul la intrebarea de inceput, atunci noi vom fi foarte incantati.
Proiectul se implementeaza pentru binele afacerii si al companiei. Prin urmare, Managerul de Proiect trebuie sa aiba suficiente cunostinte incat sa inteleaga ce se intampla in proiect, sa ia decizii, dar sa gandeasca proiectul in ansamblul afacerii, pentru binele companiei.
O alta greseala majora sau paradigma este legata de modul in care se construieste echipa. Sunt adusi in echipa cei mai buni specialisti din companie in domeniul respectiv. Toata echipa sau cea mai mare parte din echipa sunt specialisti in HR, It, tehnic, etc. Si totusi, proiectul nu avanseaza, iar atunci cand se intampla acest lucru, lucrurile merg foarte greu. Fiind specialisti ei vor sa obtina cel mai bun – cea mai buna aplicatie, cel mai bun produs, cea mai buna piesa, etc. Nimeni nu se ocupa de partea de achizitii, pentru ca exista un departament in companie. Nimeni nu se ocupa de asigurarea calitatii, pentru ca exista un departament in companie. Nimeni nu se ocupa de gestionarea documentelor si inregistrarilor pe proiect, pentru ca exista un departament in companie. Sau, probabil multi se gandesc ca este jobul managerului de proiect.
Se poate spune ca ceea ce gandim, obtinem. Managerul de proiect trebuie sa se asigure ca “micul bulgare de zapada “, adica proiectul, incepe sa se rostogoleasca si merge in directia corecta astfel incat dupa un timp sa produca efectele pentru care a fost initiat. Altfel, va deveni un instrument distrugator, ceea ce nimeni nu isi doreste.
Si atunci, se poate trage concluzia ca Managerul de Proiect este similar unui Manager de Companie. El are o echipa, iar fiecare membru are reponsabilitati clare, chiar daca nu sunt din zona lui de expertiza. In proiect, va avea un anumit rol si va asigura comunicarea intre proiect si departamentul din companie. Adica, in echipa de proiect poate sa fie cineva din departamentul de HR, insa in proiect va fi responsabil cu achizitiile. Va colabora foarte aproape cu dep. achizitii si se va asigura ca tot ceea ce este nevoie in proiect este achizitionat atunci cand trebuie, atat cat trebuie, acolo unde trebuie.
Acest lucru facem noi, echipa din IBPE. Ajutam companiile sa obtina maxim cu minim!