Recruteaza in timpul pandemiei

Exista un lucru pe care trebuie sa ni-l amintim intotdeauna, oricat de greu ar fi. Nimic nu dureaza o vesnicie. Prin urmare, si situatia de criza va ajunge la un moment dat la un sfarsit. Poate nu va fi asa cum ne asteptam, insa va fi un nou normal pentru toti. Poti astepta sa se termine totul si apoi “vedem noi ce facem”, sau inveti ceva din aceasta criza si incerci sa fii cu un pas inainte. Una dintre cele mai bune deciziii pe care poti sa le iei acum este sa recrutezi. Recruteaza in timpul pandemiei. Pare o nebunie. Pentru ca aproape nimeni nu recruteaza! Tocmai de aceea trebuie sa recrutezi acum.

Si pentru ca am amintiti despre normal, in conditii obisnuite, procesul de recrutare se declanseaza in anumite conditii: pozitia “a fost aprobata”, exista linie de budget, etc. Insa criza actuala a determinat multe companii sa inghete angajarile si sa intrerupa recrutarea. Toti asteapta momentul in care criza va trece.

  Alte companii si-au concediat angajatii din motive mai mult sau mai putin intemeiate. Indiferent de motive, concedierea angajatilor pe timp de criza este cea mai prosta decizie care se poate lua. Cu atat mai rau in conditiile crizei actuale daca decizia este facuta doar pentru a salva profitul. Insa fiecare isi asuma rezultatele deciziilor luate!

Ca urmare a acestor concedieri, multi oameni sunt interesati sa isi gaseasca un job, insa nu sunt joburi disponibile. Atunci cand vor fi joburi, nu vor mai fi suficienti candidati.

Acesta este unul dintre acele momente in care sa faci o miscare inteligenta si sa iei cea mai buna decizie, nu gandind la prezent ci gandind la viitor. Prea multe optiuni nu exista.

  1. Ori compania procedeaza asa cum procedeaza si alte companii si va obtine exact ce obtin si ceilalti;
  2. Compania alege o abordare diferita de a celor multi, regandeste totul si se remarca cu o gandire neconventionala (out-of-the-box) si recruteaza.

Multe companii au cheltuit bani pentru a construi cladiri de birouri care in cateva saptamani au ramas goale. Au fost inchiriate spatii largi pentru a putea face loc cat mai multor oameni. Daca in urma cu cateva saptamani inca se dezbatea daca munca in open-space permite o productivitate mai mare sau mai mica, acum a  devenit neimportant.

  Cumva pare ca busola care ne arata adevaratul Nord in afaceri s-a dereglat. Trebuie sa gandim totul de la zero. Fara oameni nu poate exista afacerea. Iar cand vorbim despre afaceri vorbim despre angajati, dar vorbim si despre clienti.

Daca vreim sa iti pastrezi afacerea este important sa incepi sa construiesti. Desi este mijlocul pandemiei, acesta este cel mai bun moment sa faci recrutare. Poti sa astepti pana cand totul se va incheia si faci atunci o analiza, sau analizezi acum si incepi. Cand se va finaliza criza, poti sa iti completezi echipele in cel mai scurt timp posibil.

Reanalizeaza si re-evaluaeza posturile

De fiecare data cand aud “avem nevoie de mai multi angajati” ma intreb cand a fost analizat ultima data procesul in contextul sistemului. In contextul pandemiei, prioritatile s-au schimbat, clientii se vor fi schimbat, cererea se va fi schimbat si ea. Prin urmare trebuie sa re-evaluezi oferta si in acest context necesarul de angajati.

Invata sa fii “zgarcit”, chiar si in contextul numarului de angajati, acummai mult ca niciodata. Resursele nu sunt infinite. Analizeaza si optimizeaza procese pentru a actualiza necesarul de angajati. Iar in criza urmatoare sa nu mai fie nevoie de concedieri si compania sa fie flexibila.

Este putin probabil ca atunci cand criza se va incheia companiile sa isi reia activitatea din punctul in care au lasat-o. Prin urmare, cel mai bun lucru pe care il poti face este sa profiti de acest moment si impreuna cu echipa sa construiesti un nou scenariu iar in contextul acestui nou scenariu sa identifici ce angajati ai nevoie.

Trateaza situatia cu onestitate

Trateaza situatia, pe tine si candidatul cu onestitate. Este important ca procesul sa fie unul corect si transparent. Candidatul trebuie sa stie ca recrutarea se face in conditii speciale si ca semnarea contractului va interveni in momentul in care situatia de criza se incheie iar compania reincepe angajarile. Este o situatie cu risc de ambele parti, insa ambele parti trebuie sa fie constiente si sa ia o decizie in consecinta.

Indiferent de ce parte te afli, incearca sa fii empatic si onest. Vor fi candidati care vor refuza sa participe pentru ca suntem obisnuiti sa avem un control mai mare. Insa vor fi si candidati care vor fi interesati.

Probabilitatea ca o companie sa nu mai faca angajarea este mica, daca s-a facut o analiza corecta (cu gradul de acuratete care se poate in aceste conditii). Insa probabilitatea ca un angajat sa primeasca o oferta din partea unei alte companii este destul de mare.

Trateaza situatia si candidatul cu onestitate si empatie. Apreciaza mai mult relatiile si oamenii!

Recruteaza on-line

Viata vine intotdeauna pe primul loc. Atunci cand omul isi pierde unul dintre simturi, celelalte devin mai ascutite. La fel se intampla si in cazul companiilor.

Atunci cand recrutezi on-line, nu mai esti distras de modul in care candidatul sau candidata arata, ci te concentrezi asupra caracterului, a cunostintelor, a abilitatilor.

Multe companii multinationale cu servicii la nivel global realizeaza recrutarea on-line prin intermediul Skype cu mult inainte ca pandemia sa apara. Au experienta discutiilor de acest gen. Atunci cand unul dintre superiori se afla in UK, iar angajatul lucreaza intr-un centru din Polonia sau Romania, recrutarea se realizeaza on-line.

Din pacate, inca multe companii din Romania se bazeaza pe interviul fata in fata. Este momentul sa treci la un nou nivel in recrutare indiferent daca esti proprietar de afacere, manager sau responsabil recrutare!

Este in avantajul tau (recrutor sau manager) sa elimini pe cat posibil factorii externi care iti pot altera decizia. La fel ca in cazurile “auditiilor pe nevazute”, te concentrezi mai mult asupra a ceea ce spune si mai putin asupra a cum arata. Este momentul in care sa revizuim criteriile dupa care alegem.

Candidati multi, joburi putine, timp mult si fara presiune

Atunci cand nu exista nici o presiune, poti sa faci alegeri mai bune, indiferent daca esti cel care recruteaza sau managerul angajator. Acum este momentul in care cei doi pot sa discute si sa comunice mai mult, sa identifice ce ar putea realiza candidatul in contextul afacerii.

Poti sa folosesti acest moment cu foarte multa intelepciune si inspiratie si sa castigi mult mai mult decat in alte conditii. Nu exista presiunea timpului, nu te grabeste nimeni dintre cei care aveau nevoie de angajat “ieri”. Nu se stie cand vei mai avea sansa sa gandesti si sa analizezi fara presiunea cererii urgente.

Este un moment in care poti sa citesti cu adevarat multe CV-uri sis a iti pui intrebarea “ce ar putea sa faca acest om pentru companie, desi nu are cunostinte specific?”Important nu este ceea ce a facut, ci ceea ce poate sa realizeze.

Nu recruta cel mai bun candidat dintr-un grup

Toti stim ca in procesul de recrutare intervin mai multe liste pana ajungi la cea mai scurta in care alegi din cei mai buni doi sau trei. Schimba lucrurile, colaboreaza cu alt manager si identifica acel angajat care ar putea sa isi creasca valoarea de 100 sau de 1000 de ori.

Nu compara oamenii intre ei, ci compara omul cu care discuti cu cea mai buna varianta a lui care poate sa devina in conditiile pe care compania le ofera.

In momente de criza precum acesta ai nevoie de oameni inteligenti care sa te ajute. Nu trebuie sa fii cel mai destept, cel mai frumos, cel mai …….., doar pentru ca esti sef. Nu trebuie sa le stii pe toate pentru ca nu ai cum. Insa vine o criza ca aceasta in care angajatii te pot ajuta.

Exista o vorba care spune ca cu cat esti mai mare, cu atat cazi mai de sus, iar caderea este mai dureroasa.  Dupa aceasta criza trebuie sa ramai cu o lectie invatata.

Este momentul sa regandim modul in care facem afaceri. Gandeste si actioneaza neconventional. Aceasta este una din situatiile in care poti sa nu respecti regulile asa cum au fost ele stabilite candva.

Remarca-te cu ceva in piata si nu neglija memoria celor multi! Daca si-i vor aminti pe cei care au facut concedieri, crezi ca nu isi vor aminti o companie care recruteaza altel? 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *