In ultimii 25 ani, responsabilitatea managementului s-a tot schimbat. Pentru o perioada s-a considerat ca principala responsabilitate a managerului este sa asigure conducerea. Apoi, managerul trebuia sa invete sa delege, iar dupa cativa ani, principala sarcina a managerului era aceea sa gandeasca strategic.

Dupa o perioada studiile au aratat ca managerul trebuie sa se concentreze pe monitorizare si control. Alte studii au stabilit ca managerul trebuie sa ofere putere de decizie oamenilor sai. In prezent se vorbeste foarte mult despre concentrarea managerului asupra abilitatilor de leadership. Probabil, urmeaza concentrarea tot asupra unor abilitati soft si anume, managerul intraprenor. Indiferent de care este principala responsabilitate, managerul trebuie sa invete ca in relatia cu subordonatii sai sa aplice principiul conform caruia sa nu refuze fluturelui sansa sa zboare.

Natura si leadership-ul

Natura a oferit intotdeauna modele si solutii pentru problemele din afaceri, insa noua tehnologie ne-a obisnuit sa cautam acele solutii rapide care rezolva o problema instant. Si exemple se gasesc la fiecare pas. Cum sa slabesti 25 kg intr-o luna, cum sa devii mai destept intr-o ora, cum sa inveti sa vorbesti o limba straina in cateva zile, etc, insa niciodata, chiar si in viata de zi cu zi, nu am invatat sa nu refuzam cuiva sansa de a fi ceea ce ar putea sa fie.

In urma cu foarte multi ani, am vazut un fluture care incerca sa iasa din crisalida (gogoasa ii spuneam noi popular). Mi s-a facut mila si l-am ajutat sa iasa mai repede. Mama mi-a spus ca nu este bine ce am facut. Am asteptat cu multa incantare momentul in care fluturele isi va deschide aripile si va zbura. Din pacate, in scurt timp fluturele a murit. Mi-a fost ciuda pe mama! Din cauza ei a murit fluturele, am gandit eu. Mai tarziu, am aflat ca, de fapt, din dorinta mea de a face bine am facut mai mult rau si astfel am grabit moartea acestuia. Chinul, sau ceea ce eu consideram a fi chin, era de fapt modul prin care fluturele se pregatea pentru cee ace urma, pentru momentul in care ar fi trebuit sa isi deschida aripile si sa zboare.

Cum gandesc oamenii in afaceri?

Acelasi lucru se intampla si in cazul oamenilor. Te gandesti ca este afacerea ta sau tu conduci si atunci tu stii cel mai bine, ca este responsabilitatea ta, ca ii ajuti daca iei decizii in locul lor, etc. Cei mai multi gandesc:

A.   Cel mai usor, mai rapid si mai simplu mod de a face ceva este sa faci tu lucru care este total gresit! Intotdeauna va exista cineva care ar putea sa faca acel ceva intr-un timp mult mai scurt, cu resurse mai putine daca ii permiti. Trebuie doar sa ii dai posibilitatea. Nu inseamna ca esti mai putin pregatit, nu inseamna ca iti submineaza autoritatea, ci inseamna ca esti suficient de intelept si ai inteles ceea ce este cu adevarat important pentru a obtine rezultate neasteptate si pentru a permite lucrurilor sa evolueze si dupa ce tu nu vei mai fi.

B.    Asiguri un rezultat daca le spui oamenilor cum sa faca acel ceva. Din nou este total gresit! Daca tu nu poti, nu inseamna ca nimeni nu poate! Insa, procedand in acest mod, refuzi omului dreptul de a ajunge “fluturele” care a fost sortit sa fie, refuzi echipei dreptul de a deveni ceea ce ar putea sa devina, refuzi companiei dreptul sa fie ceea ce ar putea sa fie daca tu nu ai ingradi acest lucru si mai ales, iti refuzi dreptul de a castiga si a te transforma in managerul si omul care ai putea sa devii.

Toti oamenii sunt la fel, insa fiecare este unic in felul lui. Toate companiile sunt la fel, insa fiecare este unica datorita culturii.

Prezentul este important, insa ce se va intampla in viitor? Intrebarea corecta ar fi, va mai fi un viitor? Pentru ca cel mai probabil, vei fi ocupat sa stingi “incendiile” afacerii. In felul acesta intreaga companie se transforma intr-o companie de “pompieri ai afacerii ”. Jobul lor este sa stinga acele situatii de criza pentru ca afacerea sa ruleze mai departe. Insa nu trebuie sa fie asa!

Ce trebuie sa stii pentru a construi o echipa

Daca obiectivul tau este sa construiesti o echipa puternica care sa duca compania si tot ceea ce faci mai departe si sa reziste mult dupa ce tu nu vei mai fi, atunci trebuie sa inveti Sa Nu Refuzi Sansa Fluturelui sa Zboare.

1.     Fiecare zi va aduce zeci de noi probleme, zeci de decizii dure de luat pe loc si fiecare decizie gresita poate conduce spre un sfarsit nefericit. Permite oamenilor tai sa gandeasca, sa ia decizii si sa greseasca.

2.     Nu le spune oamenilor cum sa faca lucrurile, spune-le ce sa faca si lasa-i sa te surprinda cu rezultatele lor, asa cum spune Phil Knight.

3.     Aplica “interviul avionului”cu subordonatii tai directi: “Noi zburam impreuna cu un avion. Avionul se prabuseste si noi amandoi murim. Cine va duce mai departe si cum va duce mai departe?”;

4.     Ofera oamenilor valori si principii pe baza carora sa poata lua decizii atunci cand nu esti;

5.     Permite oamenilor tai sa fie curiosi si sa isi dezvolte capacitatea de a intelege lucrurile rapid;

6.     Incurajeaza oamenii sa construiasca relatii de colaborare si parteneriate intern, dar si extern;

7.     In principiu, oamenii nu fac ce spune preotul, oamenii fac ce face preotul si atunci incurajeaza oamenii sa se comporte conform cu ceea ce spun, iar tu trebuie sa fii un exemplu;

8.     Incurajeaza oamenii sa fie indreptati spre adevar, sa fie determinati si devotati sarcinii de a duce lucrurile mai departe;

9.     Invata angajatii tai ca florile frumoase de azi sunt semintele de ieri, iar prin actiunile intreprinse le-ai asigurat ceea ce au avut nevoie sa creasca, sa infloreasca si sa ajunga ceea ce sunt.

10. Trebuie sa intelegi ca nu poti face aceste lucruri singur!

11.  Da o sansa oamenilor!- asa cum spune Phil Knight. In final despre asta este vorba.

Sa nu refuzi fluturelui sansa sa zboare!

Distribuie articolul:

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *