In peisajul dinamic al industriilor si tehnologiilor moderne, atingerea si sustinerea Excelentei in Afaceri este esentiala pentru companiile care sunt in cautarea unui avantaj competitiv. O componenta cheie pentru atingerea acestui succes consta utilizarea eficace a utilajelor/masinilor/echipamentelor.
Diferenta dintre eficace si eficient
Eficienta inseamna sa atingi maximul conform design-ului. Eficacitatea inseamna sa identifici proactiv si sa integrezi diferite strategii pentru a obtine mai mult decat a fost proiectat. A avea utilaje si echipamente pe care compania se poate baza, care functioneaza intotdeauna in parametri si livreaza rezultatele scontate inseamna utilizarea eficienta a acestora.
Aceasta abordare este o strategie proactiva care nu numai ca protejeaza parcul de utilaje si echipamente, ci contribuie semnificativ la construirea unui avantaj competitiv prin atingerea Excelentei in Afaceri. In acest mod se promoveaza eficacitatea, calitatea si sustenabilitatea afacerii.
Utilizarea eficace a utilajelor asigura nu doar buna functionare a utilajelor, insa contribuie la eficienta si eficacitatea costurilor prin evitarea reparatiilor costisitoare si mentinerea eficacitatii operationale. Mai mult, aceasta se aliniaza cu obiectivul general si ofera in mod constant calitate clientilor, stimuleaza increderea si loialitatea angajatilor si a clientilor.
Mai jos sunt prezentati cativa pasi care pot fi considerati pentru strategia pentru Excelenta in Afaceri folosind utilizarea eficace a echipamentelor:
1. Clasificare A, B, C
Clasificarea echipamentelor are in vedere evaluarea nivelului critic al unui echipament pentru activitatea intregii companii. Reprezinta o evaluare de riscuri in ceea ce priveste utilaje, echipamente, instalatii si chiar cladiri pentru a identifica zonele cu risc major care pot pune in pericol afacerea in sine. Cu alte cuvinte, urmareste identificarea acelor utilaje sau echipamente a caror nefunctionare opreste activitatea intregii companii. Cunoscand punctele nevralgice sau punctele slabe, pot fi construite planuri de actiune pe termen scurt, mediu si lung pentru reducerea la minim a acestor riscuri.
Echipamente tip A
Echipamentele de tip A sunt echipamente unice in cadrul companiei sau de a caror functionare depinde functionarea a mai mult de 80% dintre utilaje/echipamente/masini din cadrul companiei. Oprirea unui astfel de echipament opreste activitatea intregii companii. De exemplu, daca marea majoritatea a echipamentelor functioneaza cu aer sub presiune, nefunctionarea utilajului care produce aer sub presiune opreste functionarea operatiunilor companiei. In cazul acestor echipamente este necesara dezvoltarea unor planuri prin care riscul sa fie eliminat. De cele mai multe ori, in aceste cazuri sunt necesare investitii.
Echipamente tip B
Echipamentele din categoria B sunt echipamente pentru care exista o varianta alternativa, insa defectarea unuia ar pune compania intr-o situatie dificila. Pentru aceste echipamente este obligatoriu sa existe piese de schimb si planuri de mentenanta foarte clar si bine definite astfel incat oprirea sa dureze cat mai putin posibil.
Echipamente tip C
Utilajele si echipamentele din categoria C sunt uzuale. Sunt acele utilaje care exista intr-un numar mai mare, iar defectarea unuia nu influenteaza foarte grav afacerea iar repararea nu este “contra cronometru”.
2. Magazie cu piese de schimb condusa de Kanban
Magazia cu piese de schimb construita in baza clasificarii echipamentelor prezentata anterior si condusa de Kanban reprezinta cea mai buna alternativa atat pentru eficienta cat si pentru eficacitatea stocului de piese. O astfel de magazie, asigura disponibilitatea pieselor de schimb atunci cand este nevoie de ele si permite un raspuns foarte rapid la un cost optimizat.
Prin conectarea semnalelor vizuale (cartonas Kanban & sistem echivalent) cu reaprovizionarea pieselor de schimb in functie de gradul de utilizare se elimina momentele in care piesele de schimb nu mai exista in stoc, se reduce la minim timpul in care un echipament este nefunctional. De asemenea, se reduce si supra-aprovizionarea cu piese care nu sunt neaparat necesare si care nu fac altceva decat sa blocheze banii pe termen indelungat. Cu alte cuvinte, se elimina asa zisa achizitie “lasa sa fie acolo, niciodata nu se stie”.
3. Mentenanta preventiva
Dezvoltarea si implementarea planurilor de mentenanta preventiva se realizeaza in baza recomandarilor producatorului utilajului, precum si in baza istoricului echipamentelor. Doar procedand astfel se obtin beneficii importante.
In acest mod se imbunatateste fiabilitatea echipamentului, se reduce numarul si durata breakdown-urilor, se prelungeste durata de viata a echipamentului, se imbunatateste siguranta si securitatea atat a echipamentului dar si a angajatilor, si se asigura o productivitate mai mare prin reducerea si chiar eliminarea opririlor neplanificate.
4. Imbunatatire continua
De cele mai multe ori, atunci cand se vorbeste despre imbunatatire continua, cei mai multi se gandesc la productie. In general, managerii care conduc depratamentele tehnice sau de intretinere a utilajelor si echipamentlor elimina in totalitate imbunatatirea continua atunci cand vine vorba despre activitatea departamentului pe care il conduc si gestioneaza.
Insa, atunci cand un echipament se defecteaza foarte des, este important sa se stabileasca cauza/cauzele si sa se stabileasca nu doar planul de remediere, dar si un plan cu activitatile care sa permita identificarea proactiva a astfel de situatii. In general, departamentele de intretinere considera ca jobul lor este sa repare utilajele.
Pentru a-si pastra avantajul competitiv in piata, fiecare companie trebuie sa se bazeze pe faptul ca va putea sa produca si sa livreze clientilor ceea ce au promis, atunci cand au promis.
Pentru a putea realiza acest lucru este necesara Excelenta in Afaceri, intrucat este imperios necesar ca practicile de intretinere sa fie continuu imbunatatite pentru a fi optimizate si rafinate continuu. Prin revizuirea regulata a proceselor de mentenanta se identifica activitatile prin care se pot preveni cheltuieli majore, se identifica zonele/echipamentele care au nevoie de imbunatatire pe termen mediu si chiar zonele in care sunt necesare investitii.
Prin realizarea activitatilor atunci cand nu sunt critice, se imbunatateste eficienta, se reduc costurile, se elimina presiunea pe departamentele de achizitii si financiar pentru interventii costisitoare cu costuri mari. Pe scurt, se realizeaza o mentenanta nu doar eficienta, dar si eficace, se imbunatateste planificarea cheltuielilor, dar si a livrarilor.
5. Documentarea proceselor
Documentarea proceselor este extrem de importanta, si de multe ori neglijata, activitate pentru a atinge Excelenta in afaceri. Ea furnizeaza o harta clara pentru mentenanta echipamentelor si a instalatiilor, asigurand consistenta, eficienta si eficacitate. Procedurile de lucru documentate atat pentru angajatii departamentului cat si pentru cei care utilizeaza echipamentul/utilajul asigura o inspectie sistematica, interventii la timp si pastreaza cunostintele in cadrul companiei. In acest mod se reduce timpul in care echipamentele nu functioneaza sau functioneaza la capacitate redusa, se optimizeaza resursele si timpul de intreventie si in cele din urma se atinge un nivel de excelenta in afaceri sustinut.
Prin fuziunea mentenantei preventive cu clasificarea ABC si principiile Kanban pentru managementul piselor de schimb, se creaza un ecosistem dinamic, care nu doar ca previne opririle nedorite, dar optimizeaza si resursele. Adoptarea acestor principii permit organizatiilor sa gestioneze in mod proactiv activele critice, sa aloce strategic resursele si sa cultive o cultura pentru imbunatatire continua, deschizand calea pentru Excelenta susținuta in Afaceri.
Rezultatele care se obtin prin aceste practici variaza in functie de factori precum industria, tipul de echipament si strategiile de implementare. Companiile care adopta aceste practici obtin o fiabilitate crescuta a echipamentelor, au costuri reduse de intretinere, se imbunatateste performanta si eficienta in operatiuni, precum si rezultatele generale mai bune ale companiei.
************************************************************************
Acum ai toate informatiile necesare pentru a incepe calatoria si a atinge Excelenta in Afaceri folosind utilizarea eficace a echipamentelor. Poti sa incerci sa implementezi aceste strategii cu forte proprii, sau poti sa contactezi IBPE iar specialistii nostri te vor ajuta sa construiesti si sa mentii nivelul atins.
Intrucat resursele unei companii nu sunt infinite si trebuie tot timpul sa alegi sa implementezi in ordinea prioritatilor, atunci cand va trebui sa alegi care sunt investitiile sau proiectele de imbunatatire asupra carora sa directionezi resursele, vei avea lista “ in maneca”.
Documentarea tuturor proceselor si a activitatilor, aduce beneficii atat pentru angajatii departamentului tehnic/intretinere, cat si pentru celelalte departamente cu care colaboreaza in cadrul afacerii. Noi suntem la un apel/click distanta.